01 Februari 2012

2 unit berkembar hangus, 2 terselamat

8 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Tindakan pantas anak pemilik sebuah chalet peranginan di Kampung Tanjung Gelam, Mengabang Telipot dekat sini, berjaya menyelamatkan dua tetamu apabila bilik chalet bersebelahan dengan yang disewa mereka terbakar.

Dalam kejadian kebakaran yang berlaku kira-kira jam 9.30 malam itu, Shahir Zufairy Mohd Zakeri, 18 bertindak mengejutkan dua tetamu setelah mendapati bilik tidak berpenghuni itu terbakar.

Tindakannya itu juga berjaya menyelamatkan 16 lagi bilik chalet milik keluarganya daripada turut musnah.

Menceritakan detik kejadian berlaku, Shahir Zufairy berkata, ketika itu dia berada di kaunter pertanyaan dan terhidu bau asap sebelum bertindak memeriksa seluruh kawasan tersebut.

“Pada mulanya ternampak asap, saya ingat ada orang buat `BBQ’, tapi bila sampai dekat kawasan itu baru saya nampak sebuah bilik terbakar.

“Saya segera mengejutkan dua penyewa di bilik bersebelahan sebelum beritahu ayah dan terus hubungi pihak bomba,” katanya ketika ditemui dilokasi kejadian malam semalam.

Dalam pada itu, pemiliknya Mohd Zakeri Embong, 49, berkata, ketika kejadian dia tidak ada di chalet itu kerana ada urusan di bandar dan bergegas pulang selepas dimaklumkan oleh anaknya.


Dipercayai akibat litar pintas

Menurutnya, akibat kejadian kebakaran itu dia menganggarkan mengalami kerugian sebanyak RM100,000 setelah dua unit berkembar chaletnya hangus seratus peratus termasuk kelengkapan kemudahan penginapan.

“Kami akan tunggu laporan daripada bahagian forensik bomba berhubung punca kejadian bomba sebelum kerja-kerja membaik pulih dilakukan.

“Bagaimanapun berkemungkinan kejadian kebakaran ini berpunca daripada litar pintas,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Pusat Gerakan Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Negeri, Abdullah Zawawi Mohamad ketika dihubungi ketika dihubungi mengesahkan mengenai kebakaran tersebut.

Menurutnya, bomba menerima panggilan berhubung kejadian itu kira-kira 9.50 malam dan bergegas ke lokasi kejadian dengan tiga jentera bersama kekuatan 18 anggota.

“Jentera yang dikejarkan ke tempat kejadian masing-masing dari Balai Bomba Jalan Kota, Balai Bomba Kuala Terengganu dan Balai Bomba Wakaf Tapai bagi membantu memadamkan kebakaran.

“Kebakaran chalet berkembar ini memusnahkan seratus peratus dua unit chalet berkembar, manakala punca dan jumlah kerugian masih dalam siasatan,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: