01 Februari 2012

Korban Pantai Batu Hitam

8 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUANTAN - Kegembiraan tiga rakan sekampung turun ke pantai untuk mandi –manda berakhir dengan tragedi apabila dua daripada mereka lemas dalam kejadian di Pantai Batu Hitam dekat sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.05 petang itu, Mohd Shahrul Hafiz Ramli, 12 murid tahun enam, Sekolah Kebangsaan (SK) Balok dan rakannya , Mohd Nor Faiz Rolzami 10, murid SK Sungai Karang dari Kampung Batu Hitam berjaya diselamatkan dua penduduk kampung yang kebetulan berada di kawasan kejadian.

Kedua-dua mangsa yang tidak sedarkan diri ketika diselamatkan diberi bantuan pernafasan bagaimanapun usaha menyelamatkan Mohd Shahrul gagal apabila dia disahkan meninggal dunia akibat sesak nafas.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd Jasmani YUsoff berkata, Mohd Nor Faiz yang berada dalam keadaan tenat dikejarkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) untuk rawatan lanjut.

Menurutnya, seorang lagi rakan mangsa, Mohd Taufik Omar, 12 murid SJK (C) Kong Meng, Beserah cuba menyelamatkan mereka bagaimanapun usahanya tidak berjaya lalu meminta bantuan penduduk kampung.

“Hasil maklumat yang diterima, lima anggota polis dari Balai Beserah segera ke lokasi kejadian bagaimanapun kedua-dua mangsa berjaya diselamatkan penduduk kampung.

“Pasukan Bomba dan Penyelamat Balai Kuantan turut menghantar lima anggota bagi mengerakkan operasi mencari dan menyelamat diikuti tiga pegawai perubatan dari HTAA,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Mohd Shahrul menjadi mangsa keenam tragedi mati lemas sepanjang bulan pertama tahun ini di sini selepas tiga kes lemas yang meragut lima nyawa di Pantai Sepat.

Bapa kepada mangsa, Razali Rahim,31, ketika ditemui di bilik mayat berkata, dia reda dengan ketentuan Ilahi bagaimanapun agak terkilan kerana tidak sempat menunaikan hajat anak sulung dari lima beradik tersebut.

“Sebelum kejadian mangsa meminta saya membelikannya permainan video namun saya memberitahunya supaya sabar.

“Dia juga tidak menunjukkan sebarang kelakuan aneh sebelum ini tetapi ada meminta duit 20 sen untuk membeli gula-gula di kedai berhampiran,” katanya.

Razali berkata, kebetulan pada hari kejadian dia tidak berapa sihat dan terus memberi duit kepada anaknya itu sebelum menyuruhnya pulang ke rumah.

“Bagaimanapun tidak lama kemudian saya mendapat panggilan daripada rakan sekerja memaklumkan anak saya lemas di pantai,” katanya.

Menurut rakan mangsa, Mohd. Taufik pula, mereka yang semuanya berasal dari Kampung Batu Hitam di sini, hanya bermain air dan mandi di gigi air sahaja tetapi tiba-tiba Mohd. Sharul dan NorFaiz pergi ke tengah.

“Saya yang tak sedap hati menoleh ke belakang lalu ternampak kedua-dua mereka terkapai-kapai lemas.

“Saya cuba untuk menyelamatkan mereka namun gagal berikutan paras air agak tinggi lantas naik ke darat meminta pertolongan orang awam yang berada di tepi pantai,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: