01 Februari 2012

Istihar harta : Rakyat lebih percaya kepada pemimpin

8 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA
ADUN TITI SERONG

Saya menyokong cadangan pengisytiharan harta pemimpin Negara dan usul ini adalah salah satu daripada pembaharuan ke arah kebaikan Negara dan kearah membebaskan rasuah.

Saya merasa pelik mengapa usul sebegitu baik tidak disetujui oleh kabinet Umno-Bn, walhal cadangan tersebut semata untuk kepetingan rakyat, sekurang-kurangnya jika ini berlaku, rakyat akan terus menaruh harapan dan kepercayaan yang tinggi kepada pucuk pimpinan negara.

Rakyat pasti akan menjadi lebih yakin apabila dapat mengetahui harta pemimpin mereka, sedikit atau banyak itu subjektif.

Isunya kenapakah semacam ada yang takut untuk mengistiharkan hartanya sekiranya semuanya mereka dapat dari jalan yang benar. Malah ini sudah menjadi amalan kebanyakan negara di dunia, namun masih dipertikaikan di Malaysia. Pengisytiharan harta pemimpin telah berlaku di Negara jiran kita, Indonesia.

Usul yang dikemuka oleh Majlis Peguam ini mendapat respon positif oleh SPRM, malah usul ini telah pun disuarakan sendiri oleh mantan perdana menteri Tun Abdullah badawi pada 2008.

Pada saya ada beberapa faktor mengapa ada pihak yang tidak bersetuju ia dihebahkan kepada SPRM dan seterusnya ke pengetahuan rakyat.

Pertama mungkin terlalu banyak, secara jelas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz apabila diaju soalan, katanya akan ada “bahaya” jika cadangan ini dilaksanakan.

Menteri ini seolah-olah menggambarkan bahawa aset atau harta mereka yang terbabit sememangnya banyak bahkan mungkin melimpah ruah?

Adalah agak pelik mengatakan “Bahaya” jika diumumkan butiran peribadi dan aset kepada rakyat, bagi saya misteri sebegini perlu didedahkan, jika tidak sampai bila pun rakyat tidak akan mengetahui perkara ini.

Walaupun isu ini telah lama diperkatakan, tetapi selagi belum dilaksana, maka rakyat perlulah selalu diingatkan supaya tidak dilupai dan rakyat perlu tahu usul ini ialah untuk kebaikan Negara.

Pada pengamatan saya, pimpinan Umno-Bn terlalu takut kepada banyang-bayang longgokan wang simpanan mereka sendiri, itulah sebabnya usul ini menemui jalan buntu apabila mahu dilaksanakan secara rasmi.

Saya yakin, usul ini akan dilaksanakan sepenuhnya jika Pakatan Rakyat dapat menguasai Putrajaya menjelang PRU 13 nanti.

Perkembangan terkini dengan reaksi pimpinan Negara dalam isu ini belum mencapai kata sepakat, dan kita tidak menolak kemungkinan bahawa sememangnya wujud pemimpin yang cenderung untuk mengaut keuntungan milik rakyat untuk dijadikan wang peribadi mereka, demi perut mereka, bukannya demi rakyat yang sperti yang dilaungkan. Kerana mereka takut untuk mengistiharkan harta mereka kepada umum.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 1 Februari 2012.

Tiada ulasan: