01 Februari 2012

‘Tolong semak betul-betul’

8 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

ALOR SETAR - Seorang peniaga memohon Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) menghapuskan hutang tertunggak penyewa asal pada salah satu lot perniagaan di bangunan Ukir Mall yang terpaksa ditanggungnya.

Ku Mohd Muzamir Ku Ibrahim, 35, berkata, terpaksa menanggung beban hutang tertunggak RM2,250 milik sebuah syarikat sejak 1999 setelah membeli lot berkenaan dari Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK).

Menurutnya, disebabkan enggan melangsaikan hutang itu, kadarnya meningkat kepada RM4,025 pada 2010 dan kemudian bersetuju membuat bayaran bulanan RM200 bagi menyelesaikannya.

“Namun pada awal 2011, saya menerima notis barang dalam lot kedai berkenaan terpaksa disita kerana tidak membuat sebarang bayaran sepanjang tempoh enam tahun bermula 2005 hingga 2011.

“Disebabkan masalah ini, beberapa barang peribadi termasuk satu komputer berharga RM600 dan dua telefon bimbit bernilai dalam lingkungan RM200 turut diambil serta tidak dipulangkan,” katanya.

Muzamir percaya pengurusan MBAS terlepas pandang perkara itu kerana sehingga kini masih menyimpan resit pembayaran bulanan untuk dijadikan bukti.

“Saya merayu MBAS dapat mempertimbangkan permohonan untuk menghapuskan hutang lama penyewa asal,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: