01 Februari 2012

Kedai kasut terbakar, pelanggan gegas keluar

8 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

ALOR SETAR - Bunyi letupan dalam kedai mengejutkan seorang pekerja kedai kasut sebuah kompleks beli-belah bandar raya ini sewaktu dia sedang bertugas kira-kira jam 11.45 pagi, semalam.

Pekerja, Nurul Syazwani Sabri, 24, berkata, selepas bunyi letupan dia terbau asap dan terlihat percikan api dari bahagian kotak fius di kedai berkenaan.

Menurutnya, ketika kejadian itu berlaku, terdapat beberapa pelanggan dan seorang rakan sekerjanya berada dalam kedai yang terletak di tingkat bawah bangunan.

“Apabila menyedari kejadian, saya segera pergi melihat kotak fius, terlihat air menitik dan tidak lama selepas itu ia terus terbakar.

“Saya kemudian segera mengarahkan pelanggan untuk keluar menyelamatkan diri, disebabkan panik kami tidak sempat menyelamatkan barang dalam kedai,” katanya.

Nurul Syazwani yang sempat mengambil beg tangan segera memaklumkan kepada majikan mengenai kejadian tersebut.

Pemilik kedai cawangan itu, Yap Soon Yung berkata, sewaktu kejadian dia berada di Anak Bukit dan mengetahui perkara itu setelah dimaklumkan pekerjanya.

Soon Yung berkata, kebakaran itu melibatkan stor kasut, ruang mempamerkan kasut dan rak kayu berhampiran sudut tersebut.

“Saya belum mengetahui jumlah sebenar kerugian yang terpaksa ditanggung meliputi kerosa­kan pada kasut, basah dan beberapa peralatan yang rosak,” katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba Alor Setar, Mahmad Fauzi Abdullah berkata, bilik gerakan bomba menerima panggilan pada jam 11.50 pagi dan tiba di tempat kejadian lima minit kemudian.

Mahmad Fauzi berkata, dua jentera dengan kekuatan anggota seramai sembilan orang berjaya mengawal kebakaran kira-kira jam 12 tengah hari.

“Kebakaran ini melibatkan stor kasut dan kita masih menyiasat punca kejadian serta jumlah kerugian yang ditanggung,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: