01 Februari 2012

'Pegawai' samun warga emas

8 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

NIBONG TEBAL – Seorang warga emas tidak menyangka kehadiran seorang lelaki yang menyamar sebagai pegawai sebuah badan kebajikan membawa padah apabila dia disamun di rumahnya di Kampung Teluk Ipil.

Kejadian yang berlaku sekitar jam 12 tengah hari itu menyebabkan Bedah Mohamad, 92, mengalami kerugian RM200 apabila wang tunai berserta kad pengenalannya dilarikan pencuri berkenaan.

Bedah ketika ditemui di rumahnya berkata, dia kesal dengan sikap lelaki berusia sekitar 20-an itu yang sanggup mengambil kesempatan terhadap dirinya.

“Sudahlah keadaan diri ini tua, wang tunai untuk membeli keperluan harian dicuri lelaki berkenaan.

“Semuanya berlaku begitu pantas apabila lelaki terbabit mengunjungi rumah saya sekitar jam 12 tengah hari,” katanya.

Menurutnya, lelaki itu memperkenalkan diri sebagai pegawai sebuah badan kebajikan dan ingin memberikan sumbangan kepadanya.

“Selepas mengambil kad pengenalan, lelaki terbabit meminta pula segelas air. Saya terus ke dapur untuk mengambil air dan meninggalkan dompet di atas kerusi.

“Bagaimanapun sekembalinya saya ke ruang tamu, lelaki itu menghilangkan diri bersama dompet. Tergamak dia menyamar sebagai pegawai dan kejadian itu menghantui saya sehingga ke hari ini,” katanya.

Prihatin terhadap masalah terbabit, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Jawi, Tang Beng Huat bersama Ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Teluk Ipil menghulurkan sumbangan.

Sumbangan wang tunai diberikan ketika Beng Huat bersama Ahli JKKK mengadakan kunjungan prihatin untuk meringankan beban Bedah.

Sinar Harian

Tiada ulasan: