21 Februari 2012

Kenderaan berat dikompaun

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KLANG - Sebanyak 32 kenderaan berat termasuk bas dikenakan kompaun dalam operasi bersama melibatkan Majlis Perbandaran Klang (MPK) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) yang diadakan sekitar daerah ini.

Pengarah Jabatan Komunikasi dan Pengaduan Awam (JKPA), Norfiza Mahfiz berkata, antara kawasan yang terlibat dalam operasi itu ialah sekitar bandar Klang, Hentian Bas Pelabuhan Klang dan Bandar Sultan Sulaiman (BSS) serta beberapa lokasi lain menjadi tumpuan
pemandu meletakkan kenderaan mereka di situ.

Menurutnya, kesemua kenderaan itu dikenakan tindakan di bawah Seksyen 46, Akta Jalan Parit Dan Bangunan 1974 kerana menyebabkan halangan dan denda tidak melebihi RM 1000 ke atas setiap kenderaan.

“Operasi yang diadakan ini merupakan tindakan kali kedua bersama SPAD dan kami akan mempertingkatkan ia pada masa akan datang untuk memastikan tiada pihak yang melanggar peraturan yang telah ditetapkan.

“Malah pemantauan juga akan diadakan dari masa ke semasa terutama di kawasan bandar ini dan pada masa yang sama lokasi lain termasuk di kawasan perumahan,” katanya.

Norfiza berkata, operasi terdahulu pada November lalu juga menyasarkan kawasan yang sama terutama di P1 di mana lokasi itu hanya untuk menurunkan dan mengambil penumpang namun terdapat segelintir pemandu yang tidak bertanggungjawab meletakkan kenderaan mereka di situ.

Tambahnya, operasi berkenaan juga secara tidak langsung melicinkan perjalanan aliran trafik yang sebelum ini sering tergendala gara-gara pemandu yang meletakkan kenderaan mereka termasuk bas dan lori di tepi-tepi jalan dan perumahan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: