21 Februari 2012

Bapa dakwa pusat perubatan cuai

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

GERIK – Kecuaian kakitangan sebuah pusat perubatan di sini, didakwa menjadi punca kematian seorang remaja, Athirah Mohd Mansyur, 13, yang sebelum ini terlibat dalam kemalangan jalan raya pada 21 Januari lalu.

Bapa Athirah, Mohd Mansyur Ruhi, 44, berkata, keadaan anaknya amat membimbangkan ketika dimasukkan ke pusat perubatan itu.

Menurutnya, Athirah mengadu mengalami sakit kepala yang teruk dan muntah-muntah, menyebabkan dia meminta pihak berkenaan menjalankan pemeriksaan rapi terhadap anaknya.

“Pihak berkenaan memaklumkan anak saya hanya mengalami kecederaan ringan sahaja selepas membuat imbasan x-ray tetapi perlu ditahan di wad buat sementara waktu.

“Keesokan paginya, doktor memberitahu keadaan Athirah tidak serius dan tidak perlu dirujuk ke Hospital Taiping kerana tidak semestinya kemalangan itu menyebabkan dia cedera parah di bahagian dalaman kepala,” katanya ketika di di Balai Polis Gerik, Rabu lalu.

Menurut Mohd Mansyur, Dua hari selepas itu, anaknya dibawa ke Hospital Taiping bagaimanapun terpaksa dirujuk ke Hospital Raja Permaisuri Bainun, (HRPB) Ipoh kerana keadaannya tenat.

Mohd Mansyur, anaknya disahkan telah meninggal dunia oleh doktor di hospital tersebut.

“Saya kesal kenapa pihak berkenaan tidak mewadkan anak saya di hospital Taiping atau Ipoh, sebaliknya bila keadaan kritikal barulah berbuat demikian.

“Selain itu, Athirah juga tidak diberi makan sepanjang dirawat dengan alasan perlu berpuasa,” katanya.

Mohd Mansyur menyatakan, dia tidak kecewa jika pihak berkenaan mengambil berat keadaan anaknya dan bertindak segera walaupun Athirah meninggal dunia.

Katanya, anaknya mungkin boleh diselamatkan jika pihak berkenaan mengambil berat keadaan Athirah yang mengalami kecederaan dalaman di kepala.

“Saya terkilan di atas sikap kakitangan berkenaan dan berharap perkara yang sama tidak akan berulang kepada orang lain,” katanya.

Sebelum ini, Athirah terbabit dalam kemalangan ketika membonceng motosikal yang ditunggang abangnya, MOhd Afiq semasa dalamperjalanan pulang ke rumah dari SMK Bersia.

Dalam kejadian itu, motosikal yang ditunggang mereka dirempuh sebuah Toyota Hilux menyebabkan Athirah tercampak di atas jalan berhampiran lampu isyarat di persimpangan Felda Bersia dan Kampung Bandariang.

Athirah mengalami luka di bahagian kepala, manakala abangnya cedera di muka.

Sementara itu maklum balas daripada pihak berkenaan akan disiarkan esok.

Sinar Harian

1 ulasan: