17 Februari 2012

Peniaga akhbar lama dan pemandu teksi

24 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Tengahari Isnin lalu, pintu pagar kediaman saya digoncang kuat. Seorang peniaga akhbar lama tercegat menanti. "Harga sekarang turun sikit, tapi untuk taukeh kita kira harga lama," katanya, merujuk timbunan suratkhabar lama setinggi enam kaki di halaman rumah.

"Okey, ambiklah," balas saya selepas mengecam lelaki Tionghua dalam usia 30-an itu. Dia bagai pembeli tetap akhbar dan majalah lama saya.

"Harakah? Ini PAS punya, ya?" tanyanya menunjukkan minat, sambil membelek naskhah terbaru di buaian besi, berdekatan pintu rumah. "You baca Harakah?" tanya saya. "Saya orang roket," jawabnya pantas, tanpa selindung.

Sambil beliau menyusun akhbar lama secara tertib, kami bersembang santai isu-isu politik. Ternyata dia mempunyai minat yang tinggi tentang perkembangan semasa.

"Ada minta bantuan RM500?" saya menduganya. "Tak mahulah, lagi pun belum tentu dapat, ramai juga kawan-kawan saya yang susah mohon, tapi tak berjaya, yang senang, ada bas, dapat pula, " katanya.

"You sudah kaya, kot?" usik saya. "Tak adalah ... boleh cukup makan aja, tapi biarlah orang lebih susah dari saya yang dapat," jawabnya, jujur. Saya agak terkedu mendengarnya.

"Kerajaan bukannya ada duit, saya dengar Najib guna EPF untuk beli undi, nanti rosak teruk ekonomi kita," tambahnya lagi.

Mungkin menyedari saya mempunyai minat politik yang sama, lelaki yang kaya dengan senyuman dan berwajah ceria itu ghairah bercerita: "Saya kenal rapat dengan Ahli Parlimen Cheras, Tan Kok Wai." Dia merapati saya, bangga menunjukkan telefon bimbitnya, "tengok ini nombor Tan Kok Wai, dia selalu jawab call saya kalau dia tak sibuk".

Seterusnya dia nampak seronok berbicara tentang kesederhanaan hidup Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. "Kawan-kawan saya di Penang suka dengan kerajaan negeri. Rakyat yang susah ditolong, wakil rakyat tak cari untung sendiri," katanya. "Saya ingat, kalau menang Putrajaya lagi senang kita cari makan ... tapi lagi lama BN perintah, negara boleh bankrap," tambahnya.

"Kali ini, kita mesti ajak semua kawan-kawan, adik-beradik, sama-sama undi roket, undi bulan," katanya, sambil memegang tangan saya dan menunjukkan lengannya. "Jangan kira apa warna kulit atau agama, kita kena tukar kerajaan. Ini bukan soal bangsa, kita mesti ubah Putrajaya,"

Bukannya dia tidak tahu saya Ketua Pengarang Harakah, lidah rasmi Parti Islam, namun kesungguhannya berkempen membuatkan saya agak tersentak. Tentulah sama sekali dia tidak meragui siapa yang akan saya undi dalam PRU13, tetapi ia tidak menghalang untuknya meyakinkan saya bahawa era BN mesti ditamatkan.

Ini bukan kali pertama saya bertemu lelaki Cina yang begitu obsesif dengan perlunya perubahan besar dalam pilihan raya akan datang. Ketika saya kerap berulang-alik ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) di Bandar Tun Razak, Cheras, hampir semua pemandu teksi Tionghua yang saya temui menzahirkan sokongan mereka kepada Pakatan Rakyat.

Malah, seperti peniaga akhbar lama tadi, sekiranya diajak berbual tentang politik, mereka seperti mahu berkempen menolak BN. Kecondongan undi mereka bukan lagi perkembangan luar biasa tetapi hujah yang diberikan ada kalanya menakjubkan, jika diambil kira latar belakang kerjaya sebagai pemandu teksi.

Pernah pada suatu pagi Ahad, semasa menunggu isteri dan anak-anak melawat Taman Rama-Rama di Taman Tasik Perdana, saya mendengar celoteh seorang pemandu bas pelancong, juga seorang lelaki Cina, awal usia 30-an dengan kerani tiket di kaunter.

Dia seperti bersyarah ringkas tentang rasuah kepada dua wanita, seorang Melayu dan seorang lagi India, sambil mengelek sebuah buku. Tidak pasti apa tajuk buku tersebut. Sesekali dia menyebut rasuah dalam bahasa Arab, rasywah; mungkin merujuk kepada kandungan buku yang sesekali ditatapnya.

Semasa saya mengiringi Adun Lembah Jaya, Khasim Abd Aziz, pertengahan Januari lalu, untuk menyampaikan sumbangan Harakah sempena Tahun Baru Cina di kawasan sekitar, sambutan masyarakat Tionghua begitu menggalakkan. Saya perhatikan jiran-jiran penerima sumbangan melambai tangan penuh keriangan ketika kereta kami melintasi rumah mereka.

Isteri saya menegur, mengapa kami tidak memberhentikan kereta sekadar menghulur limau mandarin, tanda membalas respons positif mereka. "Ramai orang Cina sekarang nampak hormat kepada wanita bertudung labuh," kata isteri saya, "dan mereka faham budaya kita seperti tidak bersalam dengan lelaki."

Sebenarnya fenomena (ada yang menyifatkannya sebagai keghairahan) pengundi Cina menolak BN sudah dijangka, malah mungkin dalam skala lebih berbesar, berbanding PRU12 yang mencetuskan tsunami politik ketika itu.

Banyak pihak meramalkan, termasuk badan-badan penyelidikan, bahawa beberapa kerusi campuran milik BN, misalnya Pandan dan Raub, yang mana pengundi Cina menjadi penentu, akan dikuasai Pakatan dalam PRU13.

Jika dalam Pilihan Raya Umum 1999, pengundi Cina dikira menjadi penyelamat kepada kerajaan BN (dan hakikat ini diakui sendiri Dr Mahathir Mohamd) yang dicabar hebat Barisan Alternatif, ekoran pemecatan Anwar Ibrahim, maka pada "ibu segala pilihan raya" nanti, tumpuan diberikan kepada pengundi Melayu.

Apakah kecenderungan mengundi mereka, terutama di kampung tradisi dan penempatan Felda, tidak akan banyak berubah seperti 2008 dan dengan itu menjadi sandaran bukan sahaja kepada pemimpin Umno, malah parti komponen BN yang lain?

Tidak hairanlah apabila Pengerusi KeADILan Johor, Chua Jui Ming menjangkakann rakan lamanya, Dr Chua Soi Lek, akan bertanding di kersui majoriti Melayu pada PRU13, sambil mendakwa Presiden MCA itu tidak mampu mendapatkan sokongan pengundi Cina.

Sementara itu, seorang rakan karib, wartawan kanan akhbar harian popular mengingatkan saya tentang keperluan PAS dan Harakah melipatgandakan lagi usaha penerangan bagi mengubah persepsi sebahagian pengundi Melayu yang dilihat agak sukar untuk berubah.

Beliau mendakwa, menurut sumber Umno, kerajaan Pakatan Selangor mungkin goncang disebabkan beberapa faktor. Selain manipulasi senarai daftar pemilih yang begitu menjolok mata, yang menyaksikan penambahan ketara pengundi sehingga 35 peratus, isu Dr Hasan Ali juga tidak boleh diremehkan.

"Kalau semua orang kenal siapa Hasan Ali memang mudahlah kerja PAS, tetapi isu yang dibangkitkannya, seperti dakwaan penguasaan DAP dan PAS yang dicucuk hidung, boleh meracuni pemikiran pengundi Melayu yang masih terkepung dengan sentimen perkauman.

"Saya yakin hujah basi Hasan Ali itu dari segi jangka panjang, ia langsung tidak relevan, tetapi untuk PRU13, yang bakal berlangsung bila-bila masa, peralihan undi yang kecil mampu merubah sebuah kerajaan. Kekhuatiran tidak berasas tentang kuasa politik Melayu yang kononnya terancam bukan hanya mempengaruhi orang kampung tetapi juga sebahagian kelas menengah," tambahnya lagi.

Saya secara peribadi bersetuju dengan ingatan bahawa PAS mesti memberikan perhatian khusus untuk menangani "kebimbangan tidak berasas" itu. Dalam politik, persepsi ada kalanya mengatasi fakta, apatah lagi jika ia tidak disanggah dengan berkesan.

"Semasa masyarakat Cina dilihat berbondong-bondong, malah tidak sabar lagi, untuk memberikan sokongan kepada Pakatan dalam PRU13, dan ini tentunya memberi kelebihan kepada DAP, dan juga KeADILan di kawasan tertentu, maka amat malang kepada PAS jika konstituensi tradisinya yang berakar kepada sokongan orang Melayu tidak turut serta dalam gelombang besar itu," hujah panjang rakan saya itu.

Beliau seterusnya merujuk ramalan penganalisis politik, Ong Kian Ming bahawa PRU13 tidak akan menyaksikan tsunami seperti yang diharapkan oleh Pakatan Rakyat bagi membawa mereka ke Putrajaya. "Saya rasa unjuran Ong itu lebih realistik," kata rakan saya

Ong berkata, bagaimanapun, keputusan berkenaan akan menyediakan pentas bagi Pakatan mengambil alih kerajaan pada PRU14. Tambah Ong, dalam PRU13 nanti BN tidak akan mendapat majoriti dua pertiga di Parlimen, mereka juga akan kehilangan kerusi di Johor, Sabah dan Sarawak, selain tidak mampu merampas kembali Selangor.

Kelihatan rakan saya itu tertarik dengan kesimpulan Ong: "PRU13 adalah permulaan bagi BN kehilangan kuasanya."

Bagaimanapun, saya kira aktivis Pakatan, terutama penggerak PAS, pastinya tidak mudah mengalah "sebelum berjuang". Ramai tidak sanggup untuk menunggu lebih lama menyaksikan Putrajaya beralih terajunya. PRU14 dianggap terlalu lama dan "macam-macam boleh berlaku" dalam tempoh itu.

PRU13 masih dilihat sebagai medan paling berpotensi buat Pakatan mencipta sejarah Malaysia Baru, yang bebas daripada penguasaan Umno-BN dan cengkaman zaman gelap-gelita korupsi, salahguna kuasa dan ketamakan kroni suku-sakat membaham khazanah kekayaan negara.

Jika benar sejumlah pengundi Melayu, yang tidak kecil jumlahnya itu, terus dapat diperdaya dakyah pemimpin Umno, ia harus dilihat sebagai cabaran terbesar untuk "dilangsaikan". Jarum-jarum halus perkauman yang dikira mampu "membingungkan" mesti ditangani secara bijaksana.

Dalam masa sama, aktivis PAS akar umbi, yang berada di segenap pelosok tanahair wajar memainkan peranan sepertimana peniaga akhbar lama dan pemandu teksi yang saya temui itu. Mereka mungkin bukan ahli parti pun tetapi mempunyai kesungguhan semulajadi untuk menjadi agen perubah dan tidak rela melihat BN memerintah lebih lama lagi.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: