06 April 2012

GMI adu Suhakam Najib mungkir janji mansuh ISA

14 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 6 April: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) hari ini sekali lagi mengadu kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) kerana kecewa terhadap tindakan kerajaan melengah-lengahkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Pengerusinya, Syed Ibrahim Syed Noh berkata, GMI kesal kerana kerajaan belum membentangkan usul memansuhkan ISA dan Ordinan Darurat (EO) di Dewan Rakyat meskipun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berjanji akan berbuat demikian pada Oktober tahun lalu.

"GMI hari ini menyerahkan memorandum ini juga bagi memohon pihak Suhakam menimbangtara beberapa tuntutan GMI seterusnya dipanjangkan kepada pihak kerajaan khususnya Kementerian Dalam Negeri," kata beliau di hadapan Pesuruhjaya Suhakam, Detta Samen di pejabatnya, dekat sini hari ini. (Gambar oleh Wan Zahari)

Memorandum tersebut antara lain menggesa kerajaan patuh kepada piagam hak asasi manusia antarabangsa dalam soal berkaitan aktiviti anti keganasan dan membentuk mekanisme baru menangani keganasan tanpa menjejaskan hak-hak asas dan prinsip keadilan.

"GMI menuntut ditubuhkan satu Suruhanjaya Kebenaran dan Rekonsiliasi bagi menegakkan keadilan untuk setiap tahan ISA dan membolehkan pihak yang bertanggungjawab dihadapkan ke muka pengadilan," katanya.

Selain itu, Syed Ibrahim turut meminta Suhakam mengeluarkan kenyataan menegaskan pendiriannya berhubung ISA.

Detta dalam respon balasnya bersetuju dengan tuntutan GMI itu dan berkata, media juga memainkan peranan untuk memberi maklumat kepada rakyat berhubung ISA.

"Media juga harus memainkan peranan melaporkan berkaitan ISA dan seumpamanya.

"Kalau semua pihak diam, nanti kerajaan ingat rakyat setuju dan gembira dengan keadaan sekarang, dengan apa yang mereka buat," katanya.

Protes di Parlimen

Sementara itu, Syed Ibrahim memberitahu, GMI akan mengadakan protes menuntut pemansuhan ISA di bangunan Parlimen, Isnin ini jam 11 pagi.

"Melalui protes ini juga GMI akan menyerahkan memorandum menuntut Perdana Menteri mengotakan janji bagi memastikan ISA segera dimansuhkan.

"GMI menyeru sokongan dan solidariti daripada rakyat, NGO, Suhakam, NGI, parti politik, ahli parlimen, Adun, media dan masyarakat antarabangsa untuk menuntut perkara di atas demi keadilan semua pihak," katanya.

HARAKAHDAILY/-

Tiada ulasan: