06 April 2012

Rintihan pemandu lori

14 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

SEREMBAN - “Sudah tiga hari lori saya tidak beroperasi, rezeki pun terjejas. Semuanya kerana takut disaman lagi oleh pihak berkuasa kerana masih ada saman belum dijelaskan.”

Itu luahan seorang pemandu lori, Kassim Mohamad 45, yang mengakui terpaksa mengikat perut semata-mata mahu membayar saman yang dikenakan kepadanya kebelakangan ini.

Rintihan Kassim itu turut dirasai 100 pemandu lori lain yang turut menerima nasib sama dan mahu pihak berkuasa memandang berat kemelut yang dihadapi mereka sejak tiga bulan ini dengan melonggarkan sedikit penguatkuasaan dikenakan terhadap mereka.

Bapa kepada tujuh anak yang sudah 25 tahun menjadi pemandu lori berkata, dia mengetahui menjadi kesalahan jika membawa lebih muatan, tetapi sejak akhir-akhir ini, mereka sering disaman kerana melakukan kesalahan kecil.

“Disebabkan masalah ini, kami terpaksa mengikat perut semata-mata mahu membayar saman.

“Baru-baru ini misalnya, saya disaman hanya kerana terdapat sedikit lubang pada badan lori ketika dalam perjalanan menghantar muatan,” katanya yang perlu menjelaskan tiga kompaun saman dikenakan terhadapnya.

Seorang lagi pemandu, N Ragunathan, 38, sejak tiga bulan ini, sebanyak 20 kompaun saman dikenakan terhadapnya.

“Saya sudah menjelaskan 10 kompaun. Saya banyak terima saman kerana kesalahan meletakkan lori di tepi jalan ketika saya sedang makan dan rehat," katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: