06 April 2012

Pantai Desaru terancam!

14 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

Baru-baru ini kerajaan telah mengumumkan projek RAPID Petronas yang bernilai RM 120 bilion di Teluk Ramunia. Kami sebagai penduduk sangat-sangat menyokong projek ini. Tetapi kami sangat runsing dengan syarikat subcontraktor yang menyedut pasir daripada laut untuk menambak lot tanah lebih daripada 500 ekar untuk projek perumahan penempatan semula penduduk.

Dengan menyedut pasir dihadapan pantai Teluk Ramunia / Desaru semua pantai yang cantik sekarang akan hapus disebabkan oleh hakisan. Ratusan ekar tanah tepi pantai kami akan tenggelam jika pengambilan pasir laut ini diteruskan.

Pengambilan pasir ini juga akan merosakkan pendapatan nelayan di kawasan Pengerang yang bergantung pada hasil sumber laut. Tidak ada sebarang kajian Enviomental Impact Assesment (EIA-Kajian Alam Sekitar). Pengambilan pasir laut ini dilakukan secara semborono dan boleh memusnahkan keseluruhan ekosistem pantai Johor.

Kami mengharapkan pihak kerajaan negeri dan kerajaan pusat mengambil tindakan segera untuk menghentikan pengambilan pasir ini.

Di kawasan Teluk Ramunia ada banyak bukit yang boleh ditolak untuk menambak tanah rendah tanpa merosakkan ekosistem laut dan pantai yang indah ini.

Apa akan jadi kepada projek Theme Park/Hotel Desaru bernilai RM6 bilion oleh Khazanah Nasional jika kesemua pantai Desaru musnah dihakis disebabkan pengambilan pasir laut ini?

Sekali lagi kami merayu kepada Menteri Besar dan Perdana Menteri untuk campur tangan sebelum malapetaka alam sekitar yang besar ini melanda pantai Desaru dan Pengerang.


Sekian, Terima Kasih.

Harakah Daily

Tiada ulasan: