23 April 2012

Juham lakukan persiapan hadapi pilihan raya

1 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

BANGI: Jabatan Undang-Undang Dan Hak Asasi Manusia Dewan Pemuda PAS Pusat (Juham) menganjurkan program Bengkel Sivil Juham Siri 1 berhubung petisyen pilihan raya dan semakan kehakiman sebagai persiapan menjelang pilihan raya umum ke-13.

Program untuk kumpulan 50 peguam PAS dari seluruh Malaysia itu diadakan di Bangi Golf Resort pada 21 April 2012 yang lalu.

Menurut Pengarah Program, Saudara Ahmad Tarmizi Abdullah, program tersebut juga bertujuan memperkasakan lagi ‘legal education’ peguam PAS yang kini semakin berperanan luas di dalam mempertahankan hak-hak rakyat marhain hari ini.

Program selama sehari ini diisi dengan bengkel yang dikendalikan oleh pakar perundangan serta undang-undang pentadbiran PAS iaitu Hanipa Maidin dan juga Dr. Zulqarnain Luqman.

Program ini juga memberikan pendedahan khusus kepada peguam berkenaan proses semakan kehakiman dan juga petisyen pilihanraya yang mana merupakan antara proses undang-undang yang penting dalam mengembalikan keadilan dan hak-hak masyarakat awam yang kini banyak ditindas dan dizalimi oleh pemerintah.

Program ini juga turut sama menjadi medan bagi peguam PAS membincangkan secara khusus pindaan terbaru kepada Akta Kesalahan Pilihanraya 1954.

Mereka turut melihat ruang-ruang manipulasi yang masih wujud selepas pindaan akta itu dibuat.

Pada pilihan raya umum nanti juga, setiap peguam PAS ini akan ditempatkan di setiap parlimen bagi memantau proses pilihan raya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: