23 April 2012

Pekerja kontrak mengaku salah ceroboh rumah

1 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Seorang pekerja kontrak Telekom mengaku bersalah menceroboh masuk rumah milik seorang kontraktor di Kampung Kubang Palas, Bukit Payong, Marang pada 16 April lalu di Mahkamah Majistret, di sini, semalam.

Tertuduh, Muhammad Nasharizam Ghani, 19, dari Kampung Kubang Palas, Bukit Payong, Marang mengaku melakukan pencerobohan jenayah di dalam kawasan rumah milik Abdullah Mamat, 57, kira-kira jam 12.15 tengah malam bersama seorang lagi rakannya yang masih bebas.

Dengan itu, Muhammad Nasharizam mengaku melakukan kesalahan di bawah Seksyen 447 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan penjara sehingga enam bulan atau denda sehingga RM3,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Bagaimanapun, Pendaftar Mahkamah Sesyen Rosila Nik menetapkan 15 Mei depan sebagai tarikh jatuh hukum di Mahkamah Majistret Marang.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Inspektor Miky Anak Dunstan Muda manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Berdasarkan fakta kes, semasa kejadian, pemilik rumah berkenaan berada di Kampung Binjai Bongkok, Bukit Payong, Marang.

Kira-kira jam 12.15 tengah malam, dia menerima panggilan telefon daripada anaknya yang berada di Dungun kerana anaknya menerima maklumat daripada sepupunya yang berada di Kampung Kubang Palas, memaklumkan rumah mereka telah dimasuki orang.

Tanpa membuang masa, Abdullah bersama rakannya bernama Mat Amin telah membuat intipan dan semasa itulah, Mat Amin terserempak dengan tertuduh yang dikenali sebagai Mat Jang, bersama rakannya tidak dikenali berlari ke arah sebuah motosikal yang ditinggalkan di hadapan surau di tepi pagar rumah, lalu melarikan diri.

Hasil pemeriksaan di sekitar rumahnya, Abdullah dapati cermin tingkap di bahagian stor dipecahkan, namun tiada barang yang hilang.

Abdullah mengambil keputusan membuat laporan polis bagi memastikan rumahnya tidak lagi terus menjadi sasaran penyangak memandangkan pada Februari lalu, rumahnya sudah diceroboh.

Susulan itu, tertuduh ditangkap dirumahnya pada hari sama kejadian kira-kira jam 6.30 petang di kediamannya di Kampung Palas, Bukit Payong, Marang.

Sebelum ini, Sinar Harian keluaran 18 April lalu melaporkan, seorang kontraktor bertindak berani menyerang penjenayah berkenaan berbekalkan sepucuk senapang patah, gara-gara terlalu geram sejurus mengetahui rumah miliknya yang ditinggalkan, dipecah masuk,

Dalam kejadian itu, kontraktor terbabit telah melepaskan tembakan dan terkena pada kaki salah seorang daripada penjenayah terbabit yang cuba melarikan diri sejurus menyedari kehadirannya.

Bagaimanapun, kontraktor itu tidak menyangka peluru penabur yang dilepaskan terkena salah seorang suspek.

Sinar Harian

Tiada ulasan: