02 Mei 2012

Abang ipar biadap

10 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Seorang buruh bukan sahaja sanggup menceroboh rumah adik iparnya dengan hasrat untuk mencuri, tetapi lebih kejam, dia turut mencederakan ahli keluarganya itu termasuklah anak saudaranya sendiri dalam satu kejadian di Kampung Pulau Rusa, Merchang, Marang, Jumaat lalu.

Bagaimanapun, perbuatan biadap tertuduh, Ismadi Ismail, 46, dari Kampung Pulau Rusa, Merchang, Marang, menerima pembalasan setelah dijatuhi hukuman denda RM2,500 oleh Mahkamah Majistret, di sini, kelmarin.

Bukan itu sahaja, lebih malang sekiranya dia gagal menjelaskan jumlah denda berkenaan, Majistret Noradila Ab Latif turut memerintahkan dia dipenjarakan selama dua bulan.

Hukuman itu dijatuhkan selepas tertuduh mengaku salah melakukan kesalahan mengikut Seksyen 448 Kanun Keseksaan iaitu menceroboh rumah adik iparnya, Rabiah Omar, kira-kira jam 6.20 pagi, Jumaat lalu.

Dengan itu, Ismadi mengaku bersalah melakukan kesalahan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak sampai tiga tahun atau denda tidak lebih RM5,000 atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Inspektor L Ratna manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Berdasarkan fakta kes, mangsa sedang mandi sebelum keluar dari bilik air rumahnya kira-kira lima minit kemudian untuk mengambil pencuci mukanya yang tertinggal di dalam beg tangan di dalam bilik.

Bagaimanapun, mangsa terkejut sebaik nampak tertuduh sedang menyelongkar beg tangannya, sebelum tertuduh yang menyedari kehadiran mangsa bertindak mencekik mangsa dan berlaku pergelutan.

Tertuduh kemudian memecahkan piring ubat nyamuk dan mengugut menikam mangsa.

Mangsa yang ketakutan menjerit meminta pertolongan anak lelakinya yang sedang tidur di dalam rumah berkenaan hingga berlaku pergelutan menyebabkan anak mangsa cedera di tapak tangan terkena kaca piring berkenaan.

Tertuduh yang panik melihat anak saudaranya itu cedera terus bertindak melarikan diri dengan terjun dari tingkap bilik adik iparnya itu.

Bimbang perkara tidak diingini berlaku, mangsa yang juga adik ipar tertuduh membuat laporan polis dan susulan laporan itu dibuat, tertuduh ditangkap kira-kira jam 1 pagi Ahad lalu di rumahnya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: