02 Mei 2012

Kenyataan Media DPPN Perak - Bersih 3.0

10 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

Dewan Pemuda Pas Perak hari ini menyokong penuh atas kenyataan Dewan Pemuda Pas Pusat mendesak Datuk seri Najib Razak, Datuk Seri Hishamuddin Hussein dan Tan Sri Ismail Omar meletak jawatan ekoran tindakan polis mengasari peserta perhimpunan Bersih 3.0 hari Sabtu lepas.

Tindakan keterlaluan pihak polis lebih bermirip perlakuan tentera Zionis Israel terhadap rakyat Palestin. Justeru, DPP Perak menyokong kenyataan DPP Pusat agar Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara bertanggungjawab diatas insiden yang berlaku dan meletak jawatan dengan serta merta.

Mereka gagal mengurus anggota polis yang bertugas untuk mengawal keselamatan bahkan mengikut beberapa beberapa sumber danbukti yang jelas mereka adalah pencetus provokasi sehingga membelasah anggota polis untuk menaikkan kemarahan peserta perhimpunan menyebabkan keadaan menjadi kecoh.

PDRM gagal mengenal pasti yang sepatutnya rakyat yang berhimpun secara aman dilindungi dan yang mana penjenayah yang perlu diperangi.

Melalui rakaman para peserta, pihak polis membelasah dan menangkap peserta perhimpunan Bersih setelah dua jam perhimpunan selesai.Suatu tindakan yang tidak berperikemanusian yang amat dikesali oleh seluruh rakyat.

Selain daripada itu pihak polis dan FRU bertindak melepaskan gas pemedih mata serta air kimia kepada orang ramai yang berkumpul di Masjid Jamek, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), SOGO, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Menara Maybank.
Tindakan yang tidak wajar oleh polis memukul, terajang, menyepak,menumbuk para peserta dan juga wartawan serta peguam yang sepatutnya dilindungi.

Tersebar rakaman vedio dan ramai saksi melihat bagaimana kereta polis melanggar orang ramai yang berjalan secara aman dikaki lima SOGO. Tindakan kejam anggota polis dan kerajaan khususnya Kementerian Dalam Negeri (KDN) berlawanan dengan etika dan memungkiri janji untuk memberi laluan terhadap perhimpunan aman 'duduk bantah' miskipun pada awalnya mereka berjanji untuk membenarkan perhimpunan Bersih 3.0 berlangsung.

Justeru, Dewan Pemuda Pas Perak amat kesal di atas tindakan yang amat tidak profesional pihak polis dengan tindakan yang sedemikian, DPP Perak menyokong penuh kenyataan Dewan Pemuda Pas Pusat agar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Menteri Dalam Negeri Datuk Sri Hishamuddin Hussein, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar meletak jawatan serta merta.

ZAWAWI HASSAN
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Tiada ulasan: