02 Mei 2012

Obama janji ‘mahu selesai kerja’ di Afghan

10 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KABUL - Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama membuat ucapan mengejut dari pangkalan tentara di Afghanistan semalam dengan memberi jaminan, negara itu mahu "menyelesaikan kerja" di negara itu, sekali gus mengakhiri perang Afghan.

Ucapan beliau itu muncul ketika genap setahun tentera khas AS menembak mati ketua rangkaian Al-Qaeda, Osama bin Laden di Pakistan.

Obama tiba di Afghanistan dalam satu lawatan mengejut bagi menandatangani perjanjian dengan Presiden Hamid Karzai berkenaan dengan hubungan masa depan kedua-dua negara itu sebelum Sidang Kemuncak Nato.

Pada majlis menandatangani perjanjian itu, Obama berkata, ia detik bersejarah bagi AS dan Afghanistan.

Sidang Kemuncak Nato akan berlangsung di Chicago.

Perjanjian itu menyediakan ruang bagi menjalin hubungan dalam bentuk baru bagi kedua-dua negara sepanjang 10 tahun akan datang.

Nato juga telah melahirkan komitmen untuk menamatkan operasi serangan di Afghanistan pada akhir 2014.

Perjanjian baru itu, yang akan menyaksikan AS menarik keluar 23,000 askar menjelang akhir musim panas ini, kata Obama, akan mewujudkan satu hubungan baru yang membolehkan AS memainkan peranan sokongan di Afganistan.

"Sebagaimana dipersetujui oleh pakatan kami, menjelang akhir 2014, Afghan akan bertanggungjawab penuh bagi keselamatan negaranya," kata Obama.

Lawatan Obama ke Afghanistan dirahsiakan sehingga beliau mengadakan pertemuan dengan Hamid.

Sinar Harian

Tiada ulasan: