02 Mei 2012

Pelbagai Pihak Kecam Utusan Sebar Gambar Lucah

10 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM, 2 MEI : Umno begitu terdesak apabila dua akhbar yang dinaunginya iaitu Utusan Malaysia dan Kosmo, bertindak menyiarkan gambar lucah di muka hadapan hari ini.

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, tindakan ini akan menjerumus generasi muda kepada keruntuhan akhlak dan Umno sudah sangat terdesak.

“Saya mengutuk sekeras-kerasnya budaya pemberitaan seperti yang tersiar di muka hadapan Utusan Malaysia pada hari ini.

“Apa yang mereka lakukan ini menjerumuskan generasi muda kepada keruntuhan akhlak dan budaya seks songsang.. Kenapa isu-isu seperti ini yang diangkat untuk mendapat keuntungan politik? soal Nik Aziz dalam kenyataan di Facebooknya.

Bagi pendakwah bebas, Dr Zaharuddin Abd Rahman berkata, tindakan penyiaran gambar berkenaan satu petanda kotor minda dan hati si pembuat keputusan menyiarkan gambar berkenaan.

“Saya sangat membantah siaran gambar-gambar lucah (tidak kiralah samada ia bermotif politik atau tidak, melibatkan wajah mirip pemimpin parti BN atau PR) yang disiarkan oleh mana-mana akhbar awam tempatan seperti yang dilakukan oleh Utusan Malaysia dan Kosmo 2 Mei.

“Ingatlah siaran media awam ibarat iklan, sekali ia memberi idea & gambaran, sekiranya ada yang menurutinya, keseluruhan individu yang meluluskan keputusan siaran itu bakal mendapat saham dosa sehingga hari kiamat,” tulis Dr Zaharuddin dalam Facebook.

Sementara itu, penyiaran gambar berkenaan turut mengundang pemegang akaun Facebook di negara ini, antaranya Murni Salleh tulisnya “Anak-anak saya yang masih kecil pernah komen; “Issyy..!! tak bagus la suratkhabar tunjuk gambar-gambar tak elok!”

“Saya tak minat berpolitik..tapi saya seorang ibu dan seorang pendidik..rasa sangat malu dan geram..budak-budak kecil pun boleh bezakan yang elok dan tak elok..akibatnya..saya terpaksa tapis dulu berita-berita dalam suratkhabar sebelum benarkan anak-anaknya membacanya,” katanya yang juga seorang pendidik.

“Hari ini saya disajikan paparan majalah lucah terbitan berlesen untuk hiburan masyarakat Malaysia

“Saya juga pengamal media, tetapi saya tahu batas-batas dan etika yang perlu dihormati.

“Bangga sangatkah kalian dapat merosakkan pemikiran masyarakat dengan menyajikan perkara mungkar,” kata pengamal Media, Ahmad Nadi Karusan.

selangorku/-

1 ulasan:

eila berkata...

kite boikot je utusan..da lama tk beli utusan..da bertahun2..meluat nak baca..