22 Mei 2012

Kes bunuh wanita Perancis: Kesan air mani pada tilam

1 Rejab 1433H. [MOD] -

KUANTAN - Ahli kimia, Nor Aidora Saedon, 39, yang juga saksi ketiga kes pembunuhan pelancong warga Perancis, Stephanie Foray memberitahu Mahkamah Tinggi semalam bahawa terdapat kesan darah dan air mani pada tilam yang diserahkan kepada jabatannya tahun lalu untuk ujian DNA.

Menurutnya, barangan lain yang dikemukakan termasuk bantal, baju lengan panjang, tilam kecil, selendang, paip air, tuala dan sebuah beg kain yang turut dikemukakan hanya terdapat kesan kotoran dipercayai darah.

Menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Salim Soib, pakar dalam forensik DNA itu berkata, sebanyak 36 barang dihantar ke Jabatan Kimia oleh Lans Koperal Mohd Nor Rahmat pada Ogos tahun lalu untuk dianalisis.

“Sebanyak 30 barang bukti diserahkan pada 12 Ogos manakala enam lagi dihantar tiga hari kemudian manakala satu resit dikeluarkan bagi semua barang itu sebelum semuanya disimpan dalam bilik sejuk,” katanya.

Nor Aidora hadir memberi keterangan pada perbicaraan Asni Omar, 37, yang didakwa membunuh mangsa di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Tekek, Pulau Tioman antara jam 8 malam, 10 Mei hingga jam 12 tengah hari, 12 Mei tahun lepas.

Beliau berkata, antara barang lain yang dikemukakan kepada jabatannya untuk dianalisis termasuk botol minuman keras jenama Malibu yang dipercayai digunakan sebagai senjata pembunuhan bagaimanapun botol tersebut tidak terdapat kesan darah.

“Turut diserahkan beberapa barangan lain termasuk, berus gigi, pisau pencukur, pakaian dalam dan selipar,” katanya.

Nor Aidora berkata, dia menjalankan ujian profil DNA kepada barangan itu sebelum satu laporan dikemukakan kepada pihak polis.

Perbicaraan dijalankan di hadapan Hakim Datuk Mariana Yahya manakala pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya, Salim Soib, Nor Azizah Mohamad dan Farahah Ahmad Nazri.

Tertuduh diwakili lima peguam, Mohammad Hisham Abdul Rahim, , Kamaruddin Ibrahim, Noor Adilah Zarian, Haranay Suraya dan Datuk Ng See Teong.

Perbicaraan kes tersebut akan disambung hari ini.

Sinar Harian

Tiada ulasan: