07 Februari 2013

OIC minta perang Syria ditamatkan

26 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -




KAHERAH - Para pemimpin Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di sini semalam meminta rundingan dilakukan bagi menamatkan peperangan di Syria.

Presiden Mesir, Mohamed Morsi (gambar) ketika berucap pada persidangan kemuncak OIC kali ke-12 itu meminta rejim Presiden Basyar Al-Assad di Damsyik untuk mempelajari sejarah dan tidak meletakkan kepentingan dirinya lebih utama daripada penduduk negaranya.

Morsi yang memberikan ucapan utama dalam persidangan OIC itu meminta anggota-anggota pertubuhan berkenaan untuk menyokong usaha-usaha pihak penentang Bashar menyatukan dan membawa pembaharuan di Syria.

Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad menyatakan kepada pemberita sebelum persidangan itu bermula bahawa kaedah ketenteraan bukan penyelesaikan terhadap konflik di Syria.

Lebih 60,000 orang terbunuh di Syria sejak para penentang yang terdiri daripada penduduk tempatan bangkit bertempur dengan tentera Bashar sejak Mac 2011.

Ketua Majlis Kebangsaan Syria yang menjadi penentang Bashar, Moaz Alkhatib menawarkan kepada Presiden itu untuk berunding secara damai jika pihak berkuasa membebaskan ribuan tahanan.
Bagaimanapun, tiada komen rasmi daripada Bashar setakat ini. - Agensi


Tiada ulasan: