15 April 2013

AS, China cuba redakan keputusan Korea Utara

4 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -


Kerry

Kerry bertemu Xi Jinping untuk berbincang bagi meredakan ketegangan di Semenanjung Korea.
BEIJING - Hari ini menjadi penentu sama ada Korea Utara bertindak nekad melancarkan serangan ke atas Korea Selatan dan sekutunya atau terus bermain teka-teki.

Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), John Kerry dan China Presiden China, Xi Jinping menanti tindakan itu dengan penuh debaran selepas pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un memberikan gambaran akan melakukan kejutan pada ulang tahun kelahiran datuknya yang juga pengasas Korea Utara, mendiang Kim Il Sung.

Kerry berkata, AS kini meningkatkan kerjasama dengan China untuk mendesak Korea Utara supaya menghentikan provokasi tersebut.

“AS dan China mahu perkara ini diselesaikan secara aman dan bukannya dengan ancaman, “ katanya.

AS sebelum ini, turut bekerjasama dengan Jepun dan Filipina serta Korea Selatan dalam meningkatkan kawalan keselamatan di pangkalan tentera AS di Guam sekiranya perang tercetus.

Sementara itu, penganalisis perang Frida Ghitis berpendapat, Korea Utara berjaya melakukan provokasi sungguhpun belum melakukan sebarang serangan, laporan dipetik daripada Reuters.

“Pyongyang berjaya membuka mata dunia tentang kekuatan mereka untuk muncul sebagai kuasa besar nuklear di rantau ini dan perkara itu sebenarnya yang diinginkan oleh Korea Utara,” katanya.

Sinar/-

Tiada ulasan: