05 Mac 2009

Notis perintah larangan sidang diserah kepada Speaker

IPOH: Pasukan peguam yang mewakili Menteri Besar Perak Kudeta dan enam Exco kudetanya, sebentar tadi menyerahkan perintah Mahkamah Tinggi yang melarang diadakan sebarang sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) tidak sah kepada Speakernya, V. Sivakumar.

Ia diserahkan kira-kira pukul 4.15 petang tadi.

Semalam Mahkamah Tinggi mengeluarkan perintah melarang Speaker DUN Perak daripada mengadakan sebarang sidang DUN yang didakwa tidak mengikut undang-undang.

Larangan itu dipertikaian oleh beberapa pihak termasuk penafian peguam swasta yang mewakili Speaker ditolak oleh hakim mahkamah Tinggi Ipoh. Penghujahan Wakil dari Penasihat Undang-undang Negeri yang mewakil Speaker diragui kerana pihak berkenaan juga mewakili Zambry dalam kes di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Perintah dikeluarkan oleh Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim setelah mendengar penghujahan dalam kamarnya oleh pihak Zambry Abdul Kadir dan enam Exco Kudeta kerajaan negeri yang diwakili sepasukan tujuh peguam diketuai oleh Firoz Husain Ahmad Jamaluddin.

Perintah larangan itu tidak mempunyai had tempoh.

Peguam Faizul Hilmi Ahmad Zamri menyerahkan arahan itu kepada Setiausaha Politik Sivakumar, A. Wasu di bangunan SUK di sini.

Faizul pada mulanya menyerahkan notis perintah itu kepada Penasihat Undang-undang Negeri Perak pada pukul 3.20 petang kerana pejabat Speaker ditutup.

Bagaimanpun apabila pejabat itu dibuka kemudian, notis tersebut diserahkan kepada Speaker.mstar

21 ulasan:

Reformis Jalanan berkata...

UMNO menggunapakai "Matlamat Menghalalkan Cara"

pencemar demokrasi. Inilah yang diwarisi sejak dulu.


http://reformisjalanan.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

kalau DUN tidak bersidang lebih dari 6 bulan apa akan jadi pada DUN?

Di mahkamah tinggi KL mewakili Zambry BN,
Di mahkamah tinggi ipoh mewakili Siva PR,
aku tak belajar law tapi ada rasa sesuatu yang tak kena, betul ke?

Tanpa Nama berkata...

Speaker tiada kuasa ke ketepikan perintah mahkamah, atau dengan kuasa speaker dakwa hakim tu menghalang sidang DUN?

Tanpa Nama berkata...

Speaker tidak boleh ke dakwa juga penasihat undang-undang negeri menipu dengan mendakwa mewakili speaker, dan dakwa juga menghalang sidang DUN?

Tanpa Nama berkata...

Speaker tidak boleh ke dakwa SPRM mengugut speaker DUN dan menghina DUN dengan mencampuri hal ehwal dalaman DUN.

Tanpa Nama berkata...

Speaker tak perlu dakwa Zambry sebab dia hanya ball picker boy tukang hantar bola bagi kat kaki orang lain. Apa saja bidang kuasa speaker DUN semak dan kaji dan laksanakan, rakyat dah muak perlembagaan terus dirogol

Husaini berkata...

Tapi yang penting sidang tergempar semalam dah sah,kan? Larangan itu untuk akan datang,kan? Kalau dah bubar Dun,tak terpakaila dah la larangan tu.

Tanpa Nama berkata...

tERBARU ....TERM RIDWAN TELAH TAMMAT. PENGHAKIMAN BELIAU TIDAK SAH... JADINYA SIDANG DUN BAWAH POKOK ITU ADALAH SAH... JIKA JAC NAK ENDORSE SEMULA TERM RIDWAN KENALAH BUAT SEBELUM HEARING PETITION...NI DAH LEWAT... KANTOI LAGI ZAMRY AND UMNO PERAK...HUA..HUA..HUA

Tanpa Nama berkata...

peristiwa pagi semalam menunjukkan bahawa umno-bn dengki dengan pemerintahan kerajaan pr. sekarang ini mereka tengah mabuk kuasa dengan melakukan kerja-kerja diluar undang-undang. mereka sanggup melakukan pekerjaan jahat dan kotor demi survival politik mereka..

belalang

sediaraja berkata...

Satu lagi langkah kartun dan terdesak pencacai UMNO & B End. Banyak betul peristiwa bersejarah berlaku di Perak dalam sehari dua ni.

Saya juga ingin mencadangkan pokok sena tempat DUN bersidang semalam di wartakan sebagai tempat bersejarah. Buat tatapan anak cucu kita, jadi bukti kebahlulan puak-puak yg hanya berani kucup keris telanjang dalam dewan. Cakap berdegar depan kemera, tapi bacul, tak berani berdepan dgn rakyat.

Tak sabar menunggu aksi lawak puak UMNO & B End arahan Naji$$ dan Pak beLah

Baei berkata...

Hakikat yang seharusnya disedari, apa sahaja yang dibuat oleh PR pasti digagalkan. BN menguasai segala-galanya yang dia mahu. Cuma peluang terakhir ialah tunggu keputusan saman Zamry nanti. Kalau itupun kalau ertinya memang mereka hebat. Tunggulah pilihan raya ke13 akan datang pula.

Tanpa Nama berkata...

MB HARAM REFER HAKIM HARAM

Refer kat sini...

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/19638-perak-muddles-further-with-ridwans-eligibility-to-judge

Tanpa Nama berkata...

YB,

Bila MB nak pi istana?
Jangan lambat2 sgt...kalu ble undi sama dengan 7hb April...
Berdoa jee!!

Tanpa Nama berkata...

Apasal YB tak jawab?

Tanpa Nama berkata...

YB kena check yang ni......kalau betul artikel ni...perentah larangan tu boleh terbatal dengan sendirinya

IPOH, March 4 — With his term as judicial commissioner ending February 28, the Perak constitutional crisis has taken another twist with the question whether Ridwan Ibrahim was eligible to hear or grant a restraining order against state speaker V Sivakumar yesterday.

The Ipoh-based judicial commissioner was first appointed on March 1, 2007 to a two year term which ended last Saturday. It is not known if his term of office has been extended as the newly-minted Judicial Appointments Commission (JAC) has yet to meet.

Unlike judges who have full tenure, judicial commissioners get two-year contracts under Article 122AB of the Federal Constitution and can sit to hear cases in the High Court.

A legal source said the judicial commissioners used to get extensions but now have to apply to the JAC for consideration as high court judges.

"I am not sure about Ridwan's status but the JAC can easily extend his appointment retrospectively like in the past," the source told The Malaysian Insider.

Ridwan's status, unless confirmed, could be another contentious point in the protracted Perak political impasse turned constitutional crisis as Pakatan Rakyat's Datuk Seri Nizar Jamaluddin claims he is still Menteri Besar although the Perak palace has appointed Datuk Dr Zambry Abdul Kadir last Feb 5 when three government lawmakers turned independent.

Both Pakatan Rakyat and Barisan Nasional have 28 members each in the 59-seat state assembly, making the three independents a decisive force. Lawsuits from both sides have muddied the issue which is now tied up in legal process. Earlier, judicial commissioner Mohamad Ariff Yusof had recused himself in Kuala Lumpur to hear Nizar's suit challenging the validity of Zambry's appointment.

The legal source said the matter could be clarified when the JAC finally meets. "We don't even know where and when they are going to meet, their staffing and other issues. They could meet under a tree," he quipped, referring to the Perak assembly meeting under a rain tree in Ipoh.

Ridwan, who disqualified Sivakumar's private lawyers yesterday in favour of state lawyer Zulkairnan Hassan, issued a restraining order against the Perak speaker from convening meetings “purporting to be meetings of the Perak legislative assembly”, after accepting arguments that the immunity from judicial review stated in the federal constitution was only for proceedings in the state assembly.

The order for an indefinite period of time was granted at 5pm under Section 44 of the Specific Relief Act which grants the court the power to make orders to a public official.

The order came hours after Sivakumar convened a meeting under a raintree 200 metres from the state legislative assembly building that was locked by order of State Secretary Abdullah Antong Sabri and cordoned off by a phalanx of riot police armed with shields and water cannons.

A hearing date will be set by the court on March 5, which is also the day that the three independents who left Pakatan Rakyat and now support Barisan Nasional, will go to court to quash the speaker’s decision to consider their state assembly seats vacant.

Dari Malaysian Insider

sediaraja berkata...

salam YB, blog pemuda besut melaporkan DUN PR yg bersidang bawah pokok telah dan akan dipanggil polis utk beri keterangan. Betul ke??

Kalau betul, sah lah memang hampeh. Dah laa ADUN PR nak bersidang dlm dewan depa halang, dah tu bila bersidang bawah pokok mrk nak ambik statement pulak!!! Polis jgn jadi barua UMNO laa..sedar sikit gaji tu rakyat bayar!!!

Tanpa Nama berkata...

Menteri Dalam Negeri mengakui kesilapan polis dalam menangani kejadian di SUK tempoh hari

Perak fiasco: Police made mistakes, says Syed Hamid
By SAZUKI EMBONG


KOTA BARU: Home Minister Datuk Seri Syed Hamid Albar admitted that the police made mistakes in handling the Perak State Assembly fiasco on Tuesday.

“If we study the situation in toto, we can see the mistakes made by the police.......lapuran lanjut

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/3/4/nation/20090304134625&sec=nation

Tanpa Nama berkata...

Contoh teladan buruk yang sedang dimainkan oleh pemimpin UMNO meletakkan mertabat Melayu yang mereka perjuangkan ke tahap yang lebih rendah daripada pariah. Modiul inikah yang hendak diterapkan kepada cucu-cicit Melayu akan datang?

Tanpa Nama berkata...

teladan lagi buruk ditunjukkan oleh oleh pakatan rakyat dan pas....buat malu saja... hindu tu nak kerajaan nak buat negara islam ke...negara hindu ???. pas sokong hindu ???? takbir

kota mas berkata...

mmg bnrlah arahan mahkamah tu LARANGAN MENGADAKAN SIDANG DUN YG TIDAK MENGIKUT UNDANG2.. PR blh mengadakan sidang DUN bila2 masa kerana tidak pernah bertentangan dgn undang2,dan PR adalah kerajaan yg sah mengikut undang2 tubuh negeri perak,dan setiap apa yg kerajaan PR lakukan tkkan salah dari segi undang2 yg tk boleh buat sidangnya adalah KERAJAAN KUDETA HARAM bahkan bukan panggil sidang saja salah buat sesuatu berkaitan dgn polisi kerajaan pun akan tetap salah kerana sekali HARAM sampai bila pun tetap HARAM!

Tanpa Nama berkata...

14:44:00,
Kamu tahu tak bila Rasulullah SAW menjadi khalifah pun ada rakyat non Muslim? Mereka tidak pernah dizalimi dan bila mereka lihat sendiri keadilan pemerintahan Islam, mereka pun menyokongnya. Ini adalah kerana Islam mengajar keadilan kepada umatnya, BUKAN sentimen perkauman macam yang kamu dan puak-puak BN suka.
Dan kamu ketinggalan zaman - sekarang di kalangan orang Cina dan India Malaysia pun ramai yang percaya dan menyokong PAS, hasil tindak-tindak pimpinannya mempraktikkan Islam.