08 Januari 2010

Pemuda Pas Perak lapor BAIDURI kepada BPR

21 Muharram 1431H

IPOH: Dewan Pemuda Pas Negeri Perak hari ini membuat aduan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) meminta dilakukan siasatan terhadap dakwaan berlaku salah guna kuasa oleh Badan Amal Isteri-Isteri Anggota Dewan Undangan Negeri Perak (BAIDURI).

Anggota Jawatankuasa Dewan Pemuda PAS Negeri, Salman Saleh berkata aduan berdasarkan pendedahan Pengerusi Infrastruktur, Kemudahan Awam, Tenaga, Air dan Hal Ehwal Bukan Islam Negeri Datuk Ngeh Koo Ham pada persidangan Dewan Undangan Negeri semalam.

Beliau berkata wujud keraguan berkenaan status dana kewangan yang diperolehi oleh BAIDURI sebelum pindaan peraturan dalam perlembagaannya.

Bercakap kepada pemberita selepas membuat aduan di pejabat BPR di sini, Salman berkata jawatankuasa lama BAIDURI yang diketuai oleh Datin Seri Kamariah Mokri dan isteri-isteri ADUN Barisan Nasional telah meminda syarat keanggotaan dari "isteri-isteri wakil rakyat kerajaan Negeri Perak" kepada "isteri-isteri ADUN dan Ahli Parlimen Perak dari BN" pada 18 Februari 2008 sedangkan Parlimen dan DUN dibubarkan pada 13 Februari 2008.

"Ini kerana pada 18 Februari 2008 Datin Seri Kamariah Mokri dan isteriisteri ADUN bukan lagi berstatus isteri-isteri kepada ADUN kerana Pilihan Raya Umum ke-12 pada 8 Mac 2008 kerajaan negeri Perak telah bertukar kepada Kerajaan Pakatan Rakyat", katanya.

Salman berkata ini jelas menunjukan bahawa DUN Perak bukan lagi kerajaan negeri pada masa pindaan itu dibuat dan isteri mereka juga tidak mempunyai hak untuk mengadakan mesyuarat persatuan serta membuat pindaan kepada mana-mana peraturan di dalam persatuan.
Penjelasan perlu dibuat mengenai status kewangan Baiduri yang berjumlah RM300,000 serta deposit tetap sebanyak RM1 juta di Tabung Haji, katanya.

"Jika pindaan yang dibuat ini tidak sah, sepatutnya wang yang dimilik oleh persatuan ini diuruskan oleh kerajaan negeri sekarang," katanya.

BERNAMA

Tiada ulasan: