05 Februari 2010

Mendekati Orang Islam di TibetⅠ

20 Safar 1431H

Pada pandangan kebanyakan orang, Tibet merupakan tempat asal agama Buddha aliran Tibet yang semua penduduknya adalah penganut agama Buddha. Namun sebenarnya, terdapat sekelompok penduduk Islam yang bermastautin dan mempunyai ciri-ciri budaya tersendiri yang ketara juga hidup dalam bandar Lhasa, iaitu "kota suci" agama Buddha aliran Tibet. Adat resam kehidupan mereka hampir sama dengan etnik Tibet. Mereka bertutur dan menguasai bahasa Tibet, memakai pakaian etnik Tibet dalam kebanyakan hari perayaan dan biasanya melayan tetamu dengan teh mentega.

Mereka dipanggil sebagai "Khache" oleh penduduk tempatan yang lain. Ini mungkin disebabkan nenek moyang mereka, iaitu penduduk Islam terawal di kawasan Tibet yang berasal daripada Kashmir. Kashmir dibunyikan dengan "Khache Yul" dalam bahasa Tibet kuno.

Menurut cerita, kumpulan pertama penduduk Islam telah berhijrah dari Kashmir ke Tibet pada abad ke-8 Masihi. Lama-kelamaan, satu demi satu kumpulan penduduk Islam yang berpindah ke Lhasa, Tibet sehingga wujudnya kawasan kediaman penduduk Islam yang besar di Tibet.

Masjid Besar Lhasa Tibet terletak di jalan Hebalin, iaitu sebuah kawasan lama bandar Lhasa. Terletak tidak jauh dari masjid ini ialah Kuil Jokhang yang masyhur. Jikalau kita memandang jauh dari lokasi yang tinggi, kita dapat melihat sebuah menara yang dipasang dengan hiasan bulan sabit amat jelas kelihatan antara kompleks bangunan yang mempunyai corak seni bina tradisional etnik Tibet.


Terdapat sebuah pintu gerbang yang diperbuat daripada kayu di depan pintu utama masjid tersebut. Di atas pintu gerbang ini tertulis nama masjid ini dalam bahasa Arab, Tibet dan Mandarin. Bangunan-bangunan dalam masjid tersebut bukan sahaja mempunyai ciri-ciri agama Islam, malah turut memaparkan keistimewaan seni bina tempatan. Walaupun kedudukannya berhampiran dengan kuil-kuil Buddha, namun rekabentuk bangunan masjid tersebut selari dengan rekabentuk keseluruhan bandar Lhasa yang mencerminkan keharmonian antara budaya dan agama yang berlainan bagi pelbagai etnik.

CRI/-


1 ulasan:

Ayid berkata...

Salama ya akhi. Mohon link kan blog ana kat sini. Selepas perjumpaan blogger PAS Perak di Gopeng hingga kini blog ana masih belum di link. Mohon jasa baik ya akhi

http://ayid-manjaddawajada.blogspot.com/