26 Mac 2010

Tarian Etnik Hui di China (2)

9 Rabiulakhir 1431H

Terdapat beberapa bentuk tarian yang tersebar di kalangan penduduk etnik Hui.Tarian " Dua Sejoli " yang tersebar di kalangan penduduk di Fukang dan kaunti Gimsal untuk meluahkan harapan orang muda terhadap kemurnian alam percintaan. Ia sering diadakan pada majlis perkahwinan atau semasa menyambut hariraya.

Persembahan nyanyian dan tarian biasanya dimainkan oleh seorang lelaki dan seorang wanita, (watak wanita dilakonkan oleh pelakon lelaki). Biasanya wanita etnik Hui tidak dibenarkan menyertai pesta persembahan kesenian nyanyian dan tarian, oleh itu watak wanita biasanya dilakonkan oleh pelakon lelaki. Persembahan kesenian dimainkan dengan nyanyian solo tanpa diiringi irama muzik. Mereka merupakan penyanyi terkenal tempatan yang mengadakan persembahan secara sukarela. Seni kata lagunya berbunyi, "Abang akan pergi jauh, gadis yang dicintai menghantar kekasihnya dan tidak mahu berpisah". Seni kata lagunya yang indah, mudah difahami dengan luahan perasaan cinta muda-mudi etnik Hui.

Tarian yang mempunyai ciri-ciri tempatan Xinjiang telah terbentuk melalui pertukaran dalam kehidupan bersama dalam jangka panjang antara penduduk etnik Hui yang berhijrah ke Xinjiang dengan etnik-etnik Uygur, Kazak dan etnik-etnik lain. Seniman kalangan rakyat etnik Hui dari Xinjiang juga sering kali menyertai pesta kesenian etnik Uygur. Mereka pandai menyanyi dan menari tarian etnik Uygur. Tarian etnik Hui bukan sahaja menawan hati, tetapi juga memperlihatkan gerak-geri yang lucu dengan pergerakan yang dinamik serta keteguhan semangat penduduknya.

Tarian etnik tersebut dipersembahkan oleh penari wanita. Penyanyi lelaki melakukan tugas ringan dan hanya menyanyikan lagu iringan untuk penari wanita. Mereka mengadakan persembahkan secara spontan untuk menarik lebih ramai penonton. Cara persembahan yang begitu rupa telah mewakili tarian etnik Hui di Xinjiang.

Tarian "Luo Lianhua" telah tersebar di kalangan penduduk etnik Hui tempatan. Ia merupakan persembahan kesenian yang amat menarik dalam nyanyian dan tarian etnik Hui. Tarian tersebut tersebar luas di kawasan yang didiami oleh penduduk etnik Hui, iaitu bandar Changji, kaunti Gemsal dan Miquan di Daerah Autonomi Etnik Hui Changhji. Tarian "Luolianhua" merupakan salah satu persembahan nyanyian dan tarian yang begitu digemari oleh penduduk etnik Hui yang tinggal di mukim Changshanzi kaunti Miquan dan Luoshen mukim Yushugou bandar Changji.

CRI/-




Tiada ulasan: