10 Oktober 2011

Banjir: PM Thailand Tangguh Lawatan Ke Malaysia, Singapura

12 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

BANGKOK: Perdana Menteri Thailand Yingluck Shinawatra menangguhkan lawatan beliau ke Malaysia dan Singapura pada minggu depan ekoran keadaan banjir yang teruk di negaranya, terburuk dalam masa dua dekad.

Beliau yang pada mulanya dijadual melawat Malaysia pada Selasa ini dan Singapura keesokan hari, bertujuan memperkenalkan dirinya selepas mengambil alih pucuk pimpinan Thailand Ogos lepas.

Tarikh baru untuk kedua-dua lawatan itu belum lagi ditetapkan.

Sebanyak 30 daripada 77 wilayah di Thailand dilanda banjir khasnya di kawasan utara dan tengah yang meliputi kira-kira 40 peratus negara ini, dengan jumlah kematian meningkat 261 orang.

Seramai 2.3 juta orang dari lebih 10,000 kampung terjejas dengan banjir yang melanda Thailand secara berperingkat-peringkat sejak Julai lepas dan telah mencecah ke tahap kritikal baru-baru ini.

Sebanyak 11 daripada 26 empangan utama di negara ini di mana airnya melepasi kapasitinya sementara sesetengah yang lain hampir penuh, menurut Jabatan Pengairan DiRaja.

Wilayah yang paling teruk dilanda banjir ialah Ayutthaya di mana benteng setinggi enam meter runtuh disebabkan arus banjir deras mengakibatkan banyak kilang di Rojana Industrial Park serta Hospital Ayutthaya digenangi air.

Bagaimanapun menurut Menteri Sains dan Teknologi Thailand Plodprasop Suatsawadee berkata hanya sebuah kilang musnah akibat banjir.

"Kira-kira 90 peratus taman perindustrian itu masih OK dan banjir tidak menjejaskan zon teknologi tinggi," katanya selepas melawat wilayah itu pada Ahad.

Timbalan pengarah Hospital Ayutthaya Surachai Chokekhanchitchai berkata semua 600 pesakit telah dipindahkan ke hospital lain kerana kemudahannya digenangi air setinggi 2.2 meter.

Pusat pemindahan di Ayutthaya telah mencecah kapasiti maksimum dan Yingluck menggesa sektor swasta membenarkan kerajaan menggunakan tanah mereka untuk menempatkan lebih ramai mangsa banjir.

Sebahagian kawasan di ibu negara dilanda banjir pada Sabtu.

Timbalan Perdana Menteri Pracha Promnok bimbang dengan keadaan yang bertambah buruk itu.

Beliau membayangkan wilayah hiliran berhampiran dengan Empangan Chao Phraya dan Bangkok akan dilanda banjir yang datang dari wilayah utara da tengah mulai 15 hingga 17 Oktober, yang akan memburukkan lagi keadaan dengan ramalan ribut serta ombak tinggi di laut. -BERNAMA

Tiada ulasan: