10 Oktober 2011

Kedudukan: Uni M'sia perlu lebih masa

12 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamad Khaled Nordin menjelaskan universiti di negara ini memerlukan masa hingga lapan tahun untuk disenaraikan dalam kedudukan atau ranking Times Higher Education (THE).

Ini kerana universiti negara ini belum terlibat "lebih aktif" dalam penyelidikan THE, yang meliputi sebahagian besar penilaian.

Pada 7 Oktober lalu, tiada universiti di Malaysia dilaporkan berjaya disenaraikan dalam majalah THE yang memuatkan nama 400 universiti terbaik di dunia.

Menurut ranking THE, sepuluh universiti terbaik di dunia diduduki oleh California Institute Technology, Harvard dan Stanford (2), Oxford (3), Princeton (5) Cambridge (6), Institut Teknologi Massachusetts (7), Imperial College London (8), Chicago (9) dan Berkeley (10).

Bagi jiran serantau, enam universiti di Hong Kong dan dua dari Singapura berjaya disenaraikan. Universiti Mahidol di Thailand juga berjaya disenaraikan tetapi dalam kategori 351-400.

Naib Canselor Universiti Malaya Profesor Datuk Ghauth Jasmon pernah dilaporkan berkata, universiti tempatan perlu membelanjakan sekurang-kurangnya RM200 juta dalam penyelidikan sebelum mampu diangkat antara universiti terkemuka di dunia.

malaysiakini/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Our universities are being run by parochial minded egotistic rubbish.