29 Disember 2011

Lebih 50 anggota Kastam hadapi tindakan tatatertib

4 Safar 1433H. [MOD] -

TUMPAT - Lebih 50 anggota Kastam Diraja Malaysia (KDRM) di seluruh negara dikenakan tindakan tatatertib termasuk dibuang kerja sepanjang tahun ini atas pelbagai kesalahan termasuk rasuah.

Penolong Ketua Pengarah Kastam Malaysia, Penguatkuasaan, Datuk Zainul Abidin Taib berkata, jabatan tidak berkompromi dengan mana-mana pegawai dan anggota Kastam yang terlibat dengan masalah disiplin.

Menurutnya, tindakan tatatertib ini untuk mengelakkan berlakunya gejala yang tidak sihat di kalangan anggotanya dan seramai 13,000 pegawai yang ada, bilangan yang terlibat dengan masalah tatatertib ini amatlah kecil.

”Jabatan akan bertindak tegas ke atas mana-mana anggota atau pegawai yang terlibat dalam perlanggaran tugas,” katanya.

Bagi mengatasi masalah ini pihak jabatan telah mengenal pasti tiga program iaitu ‘Hot Spot’, “Hot Staff’ dan “Hot Job’.

”Jika kawasan tersebut dikatakan ‘Hot Spot’, kita akan tukarkan pegawai atau anggota tersebut dalam tempoh setahun begitu juga dengan ‘Hot Staff’ untuk mereka yang “nakal”.

Untuk ‘Hot Job’, pegawai di bahagian pentafsir yang terlalu kerap menggunakan budi bicara kita akan tukarkan mereka ke bahagian lain,” katanya selepas merasmikan Program Khidmat Bakti Masyarakat, Kempen Mencegah Penyeludupan di Dewan Bunga Raya, Pantai Sri Tujoh, semalam.

Hadir sama, Pengarah Kastam Kelantan, Mohd Isa Endut dan Timbalannya, Zakaria Yusoff.

Sinar Harian

Tiada ulasan: