29 Disember 2011

16 Terbunuh Kebakaran Di Myanmar

4 Safar 1433H. [MOD] -

YANGON: Satu kebakaran diikuti beberapa letupan beberapa memusnahkan gudang dan kawasan kediaman menyebabkan sekurang-kurangnya 16 orang terbunuh dan 108 cedera Yangon, Myanmar, pada hari Khamis.

Letupan bermula ketika anggota bomba cuba memadamkan api di sebuah gudang dan api merebak ke gudang, kawasan perumahan dan bangunan berhampiran sebelum waktu subuh.

Wad kecemasan di Hospital Besar Yangon berada dalam keadaan cemas kerana berpuluh-puluh orang cedera selain ambulan dan trak membawa mayat.

Seramai 108 orang yang cedera telah dihantar ke hospital dan ramai lagi bakal dibawa ke situ, kata seorang jururawat kanan. Beliau mengesahkan seramai 16 orang telah meninggal dunia.

Beliau berkata mereka yang terkorban termasuklah sekurang-kurangnya tiga anggota bomba yang terperangkap dalam letupan semasa kebakaran di bandar Mingalar Tahung Nyunt yang terletak di timur Yangon.

Bagaimanapun jururawat tersebut tidak mahu mendedahkan identitinya kerana dia bukanlah orang yang berhak memberi kenyataan kepada media.

"Ramai yang mati akibat terkena serpihan yang terbang dari dinding yang batu yang tercampak jalan kerana letupan," seorang penduduk berusia 45 tahun, Maung Win, memberitahu media tempatan.

Letupan turut merobohkan bangunan termasuk sebuah biara Buddha berhampiran gudang. Tingkap dari bangunan berdekatan hancur berkecai akibat letupan kuat, kata saksi kejadian.

Selain itu letupan itu turut menggegarkan seluruh bandar, mengejutkan penduduk yang sedang tidur. Asap hitam dilihat berkepul dari tempat runtuhan pagi Khamis.

Sementara anggota bomba pula berusaha mencari mayat di celah-celah serpihan.

Punca kebakaran dan letupan pula masih tidak dapat dipastikan.

Penduduk berhampiran berkata kebakaran bermula di sebuah gudang yang menyimpan barang-barang elektronik sebelum merebak ke gudang lain yang menyimpan beberapa jenis bahan kimia.

mStar/-

Tiada ulasan: