29 Disember 2011

Ceroboh asrama: Juru kimpal dipenjara sebulan

4 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU – Seorang juru kimpal dijatuhi hukuman penjara sebulan selepas didapati bersalah menceroboh kawasan asrama, Disember lalu.

Hukuman terhadap Lok Gim Seng, 45, diputuskan mengikut Seksyen 447 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda sehingga RM1,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Pada prosiding kelmarin, tertuduh mengaku bersalah menceroboh asrama pelajar dan pekerja yang terletak di Jalan Bayam di sini, pada jam 1.30 pagi, 21 Disember lalu.

Berikutan itu, Majistret Mohd Fazaly Ali Mohd Ghazaly menjatuhkan hukuman tersebut.

Selain itu, Gim Seng turut dijatuhkan hukuman tiga bulan penjara selepas mengaku bersalah mengikut Peraturan 6(1) Peraturan-peraturan Pendaftaran Negara 1990 kerana gagal mempamerkan kad pengenalan kepada polis ketika pemeriksaan pada hari kejadian.

Terdahulu, tertuduh merayu hukumannya diringankan berikutan ibu bapanya sudah uzur dan mereka yang akan membayar denda sekiranya dia dikenakan hukuman itu.

Mohd Fazaly Ali bagaimanapun mengenakan hukuman penjara serentak dari tarikh tangkapannya dan menasihatkan tertuduh supaya menginsafi kesalahan tersebut.

“Saya nasihatkan kamu berubahlah. Cukuplah tu. Ibu bapa kamu yang sudah tua itu sanggup datang ke mahkamah semata-mata kerana kamu. Jika mereka tidak sayang mereka tidak akan datang. Jadi, berubahlah sementara mereka masih ada,” katanya.

Tertuduh turut memiliki tiga rekod lampau termasuk dua kesalahan membabitkan jenayah dadah.

Sinar Harian

Tiada ulasan: