29 Disember 2011

Wang simpanan RM3,200 lesap

4 Safar 1433H. [MOD] -

SENAI - Seorang Eksekutif Pengiklanan Sinar Harian kerugian RM3,200 setelah diperdaya dua individu sindiket gores dan menang, dalam kejadian jam 3 petang kelmarin.

Kejadian bermula di tempat letak kereta di gedung beli belah di Kulaijaya, Hairun Nisa Syed Esa, 24, yang berseorangan didatangi seorang lelaki dan seorang wanita berusia lingkungan 25 hingga 30 tahun, dan memintanya membuka sampul surat bagi memenangi hadiah cabutan bertuah yang lumayan.

“Selepas membuka sampul yang diarahkan, saya dimaklumkan memenangi RM1.5 juta. Ketika itu, terdetik bahawa ia satu penipuan, namun saya dipaksa memasuki kenderaan, di mana wanita itu turut menaiki kenderaan saya dan diarah menuju ke pejabat mereka di Mount Austin.

“Sepanjang perjalanan, wanita terbabit bertindak memegang tangan saya dan mengarahkan saya memandu dengan laju. Kurang 20 minit kemudian, kami sampai ke pejabat itu dan saya diperkenalkan dengan pengurus di situ yang dikenali sebagai Micheal,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Menurutnya, dalam keadaan seakan tidak sedar, dia dimaklumkan Micheal bahawa jika ingin menebus wang yang dimenangi, dia perlu membayar cukai kerajaan iaitu RM6,300.

Oleh kerana wang yang dibawa hanyalah RM750, wanita terbabit bertindak memeriksa dompetnya dan mengarahkan untuk ke bank untuk mengeluarkan wang miliknya.

Katanya, ketika di mesin ATM, wanita tersebut bertindak mengeluarkan kesemua wangnya berjumlah RM2,450 dan memaklumkan wang terbabit perlu dicatat nombor siri.

“Mereka ambil semua duit saya dan sempat memberitahu bahawa mereka bukan hendak menipu, kerana duit milik saya tidak seberapa berbanding dengan perniagaannya berjuta-juta.

“Saya juga diarah menandatangani satu kertas dan kemudian dimaklumkan memenangi hadiah cabutan bertuah kedua iaitu sebuah tilam bernilai RM15,925 (SGD6,500). Ketika itu, baru saya tersedar saya telah ditipu dan bertindak menjerit,” katanya.

Hairun Nisa berkata, jeritannya itu menyebabkan dua pelanggan lain dipercayai mangsa dan tujuh pekerja di premis itu terkejut dan Micheal bertindak seperti hendak menamparnya.

“Pengurus mereka marah saya. Dia memberitahu saya telah merosakkan perniagaannya dan memaklumkan tilam yang dimenangi itu boleh dijual di Singapura.

“Ketika itu, saya meronta meminta wang saya dipulangkan namun tindakan kasar mereka membuat saya takut sehingga rakan datang menjemput saya dari pejabat itu,” katanya.

Hairun Nisa kemudiannya membuat laporan polis di Balai Polis Tampoi, jam 6.30 petang kelmarin.

Sementara itu, Ketua Pegawai Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Negeri, Abdul Hamid Abu Bakar menasihatkan orang ramai agar tidak terpengaruh dengan mana-mana tawaran hadiah lumayan atau sebagainya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: