08 Februari 2012

Cemas bumbung pangsapuri tercabut

15 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM - Empat beranak terpaksa bersembunyi dalam bilik untuk menyelamatkan diri ketika kejadian ribut yang melanda Pangsapuri Teratai, Bukit Subang petang semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang, Roshidah Daud, 35, bersama dua anaknya berada di bilik kedua, manakala seorang lagi anaknya yang berusia dua tahun sedang tidur di bilik utama.

Menurutnya, ketika kejadian itu, hujan lebat berserta angin seperti puting beliung menyebabkan dia segera menutup tingkap sebelum anaknya yang tidur di bilik utama datang kepadanya.

“Dalam keadaan yang mencemaskan itu saya bersama tiga anak berada di dalam bilik kedua ketika bumbung rumah tercabut. Saya tidak fikir apa-apa selain keselamatan anak-anak kerana suami tidak ada di rumah,” katanya.

Ibu mengandung sembilan bulan itu berkata, selepas beberapa minit kejadian, jirannya datang menyelamatkan mereka sekeluarga.

Menurutnya, dia tidak sempat untuk menyelamatkan barangan peribadi dan hanya memikirkan tentang keselamatan anak-anak.

Seorang lagi mangsa, Umi Kalsom Selamat, 31, berkata, ketika kejadian, dia bersama suami dan dua anaknya berada dalam rumah sedang menonton televisyen.

Menurutnya, selepas menyedari keadaan angin yang kencang dan hujan lebat, suaminya menutup tingkap dan melihat bumbung rumah di hadapan rumahnya sudah tercabut.

“Kami bergegas turun untuk menyelamatkan diri dan hanya sempat membawa barangan peribadi,” katanya yang baru sahaja dua bulan tinggal di pangsapuri tersebut.

Sementara itu, Penyelaras Parlimen Shah Alam, Datuk Ahmad Nawawi M. Zin berkata, empat pangsapuri iaitu pangsapuri Teratai, Melur, Melati dan Cendana terlibat membabitkan lebih kurang 100 penghuni.

Menurutnya, penghuni di pangsapuri Teratai mengalami kerosakan teruk akibat kejadian itu.

“Bumbung sembilan unit rumah diterbangkan angin sejauh 100 meter dan mujurlah tiada kemalangan jiwa yang dilaporkan.

“Kita menasihatkan penghuni untuk membuat laporan polis dan pihak berkuasa seperti Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Bomba dan Penyelamat serta polis datang memberi bantuan,” katanya.

Menurutnya, setakat ini, semua mangsa yang terlibat ditempatkan di surau berdekatan dan bantuan susulan akan diagihkan.

sinar harian/-

Tiada ulasan: