08 Februari 2012

Menyamar jadi penoreh getah

15 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SUNGAI KOB - Lima anggota polis dari Cawangan Pencegahan Jenayah (CPJ) Balai Polis Sungai Kob di Ketuai Sarjan Salleh Yaakub terpaksa membuat penyamaran sebagai penoreh getah bagi membolehkan mereka menahan dua lelaki berusia 29 dan 39 tahun di
Ladang Getah Bukit Sedim kira-kira jam 4.30 petang kelmarin, dipercayai terlibat dalam aktiviti mencuri getah beku.

Ketua Polis Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, operasi bermula jam 11 pagi dan berakhir kira-kira jam 5 petang.

Menurutnya, sebelum ini penduduk kampung dan pemilik ladang pokok getah sering membuat aduan di mana getah beku mereka dicuri individu tidak bertanggungjawab.

Bagi memastikan kegiatan kumpulan itu dilumpuhkan, polis membuat pemantauan sejak empat bulan lalu sebelum lokasi terlibat diserbu.

Ketika serbuan dibuat, polis berjaya merampas lebih 100 kilogram getah beku yang diletakkan dalam dua guni berbeza. Selain itu polis turut menemui semula motosikal jenis SYM yang dilaporkan dicuri di Serdang pada 11 Januari lalu.

“Kira-kira jam 4.30 petang empat lelaki yang menunggang dua motosikal berasingan dilihat membawa getah beku di atas motosikal masing-masing.

“Ketika ditahan, berlaku pergelutan dan dua suspek melarikan diri manakala dua lagi berjaya ditahan dan dibawa ke Balai Polis Sungai Kob untuk siasatan lanjut. Ujian saringan air kencing dijalankan terhadap kedua-dua suspek mendapati mereka positif dadah dan ditahan reman,” katanya.

Kes akan disiasat di bawah Seksyen 379 Kanun Keseksaan kerana mencuri.

Ghuzlan meminta kerjasama orang ramai supaya memaklumkan sebarang kejadian jenayah yang berlaku di kawasan terlibat kepada polis.

“Jangan mengambil keputusan sendiri dengan menahan atau mencederakan suspek terlibat,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: