08 Februari 2012

Lynas: Kerajaan pertaruh nyawa rakyat

15 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUANTAN, 8 Feb: Keputusan tergesa-gesa kerajaan melalui AELB dalam meluluskan lesen sementara TOL kepada Lynas mengundang seribu satu persoalan.

Bahkan tindakan tersebut menimbulkan gelombang baru kesedaran dan penentangan rakyat terhadap projek merbahaya tersebut.

Menurut Ketua Penerangan PAS Pahang, Ustaz Suhaimi Saad apa yang berlaku beberapa hari sebelum lesen tersebut dikeluarkan menimbulkan persoalan kepada rakyat apakah benar kerajaan sekarang terpaksa menurut sahaja tuntutan Lynas yang begitu terdesak untuk memulakan projek mereka dengan segera.

Katanya, jika tidak masakan Lynas kelihatan sedari awal lagi melaungkan keyakinan mereka untuk di berikan lesen sementara dalam tempoh terdekat.

Tambahan pula, ujarnya kenyataan Pengerusi Eksekutif Lynas, Nicholas Curtis yang dikeluarkan pada 30 Januari iaitu pada hari yang sama mesyuarat lembaga AELB yang menuduh PAS menyokong kilang Lynas seolah-olah ada kaitan satu sama lain.

“Tuduhan jahat beliau tersebut segera ditangkis oleh Ketua Penerangan PAS Pusat yang menerangkan bahawa PAS tetap teguh dengan pendiriannya menentang Lynas dan sama sekali tiada kaitan dengan individu ataupun projek di Lynas,” jelasnya.

Mengulas perkara yang sama, Pengarah BADAR, Andansura Rabu melahirkan rasa kesal beliau di atas sikap semberono kerajaan dalam menangani isu sebegini besar.

"Apabila kerajaan membuat syarat Lynas mesti membayar cagaran USD50 juta atau RM125 juta atas projek ini, ianya membayangkan 3 perkara yang amat menakutkan kita.

“Pertama projek ini sememangnya merbahaya sebagaimana yang kita perjuangkan selama ini.

“Jika tidak merbahaya mengapa perlu diletakkan deposit keselamatan? Kilang lain di Gebeng tidak perlu pun deposit sedemikian,” katanya.

Kedua, tanya beliau, berbaloikah RM125 juta itu dengan kesengsaraan rakyat yang mendiami kawasan sekitar kilang itu.

Jika sakit, katanya klinik swasta berhampiran jugalah yang akan mengaut keuntungan dan kerajaan pada masa itu entah apa alasan yang akan diberikan.

Ketiganya, kata beliau penerimaan cagaran tersebut seolah-olah menjadikan Pahang laksana 'tandas awam' yang mana bayar 20 sen dapat melepaskan hajat dan sisanya akan diurus oleh tuan tandas, begitulah nasib Pahang dan rakyatnya nanti.

Menurutnya lagi, dengan RM125 juta itulah juga akan digunakan andainya berlaku apa-apa kerosakan dan kemusnahan terhadap kawasan persekitaran di situ dan duit itulah yang akan digunakan untuk membersihkan sisa-sisa yang bakal ditinggalkan nanti.

“Rakyat yang sakit dan merana pandai-pandailah mencari ubat-ubatan sendiri. Yang kaya bolehlah ke hospital pakar swasta dan yang miskin tunggulah giliran di panggil petugas hospital kerajaan.

“Apakah nasib yang menimpa penduduk Bukit Merah, Perak bakal berulang di sini dan adakah rakyat Pahang bersedia menjadi bahan uji kaji atau tikus makmal?” ujarnya.

Justeru, ujarnya perhatikanlah bagaimana sukarnya proses menguruskan sisa di Bukit Merah.

Beliau bekata, pelaburnya sudah tiada, yang tinggal hanyalah sisa merbahaya yang terpaksa dilitupi batu menggunung yang menelan belanja lebih RM300 juta untuk menguruskannya.

Lynas, jelasnya adalah 10 kali ganda lebih besar dari ARE Bukit Merah dan sudah pastinya sisanya jauh lebih besar dan kawasan yang diperlukan tidak terkata luasnya.

“Kawasan manakah dalam negeri Pahang akan dinobatkan sebagai kawasan 'bertuah' untuk dihuni oleh 'najis' ini?

“Mungkinkah Pekan? Sekiranya Pekan sekalipun kita tetap menentangnya kerana ianya tetap sebahagian dari bumi Malaysia tercinta,” tegasnya.

Sebaiknya, kata beliau Lynas ditutup sahaja dan buatlah apa sahaja bahana di tempat asal galian tersebut berasal.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: