08 Februari 2012

Lynas: SLC sokong penuh Himpunan Hijau 26 Feb

15 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUANTAN, 8 Feb: Gabungan Hentikan Lynas (Stop Lynas Coalition – SLC) menyokong penuh seruan Himpunan Hijau 2.0 yang bakal diadakan pada 26 Februari ini pukul 9.30 pagi di Padang MPK 1, berhadapan Masjid Sultan Ahmad Shah, di sini.

Menurut Pengerusi SLC, Andansura Rabu program tersebut mesti disokong memandangkan matlamat Himpunan Hijau 2.0 ialah untuk menggabungkan usaha semua pihak dan pertubuhan yang berjuang untuk kesejahteraan, kelestarian dan keadilan terhadap alam sekitar selaras dengan Piagam Bumi (Earth Charter).

Menurutnya, mengambil kira ancaman serius terhadap alam sekitar yang bakal terhasil jika kilang Lynas beroperasi kelak, sekretariat Himpunan Hijau memutuskan untuk mengadakan Himpunan Hijau 2.0 dengan menjadikan matlamat mendesak penutupan operasi Lynas di Malaysia sebagai perjuangan yang utama Himpunan Hijau buat masa ini.

Justeru itu, katanya SLC amat menghargai sokongan padu dari sekretariat Himpunan Hijau dan akan menggerakkan semua ahli-ahli lebih 20 NGO di bawah gabungannya untuk menjayakan himpunan tersebut.

Menurut sekretariat Himpunan Hijau, Seet Ping masanya sudah tiba untuk segenap lapisan masyarakat di negeri Pahang untuk bangun menyuarakan bantahan mereka demi masa depan anak-anak mereka.

Pandangan beliau dikongsi oleh Clayment Chin yang merupakan aktivis masyarakat dalam isu ini yang mengatakan sudah tiba masanya rakyat mengajar kerajaan yang memerintah agar menghormati hak-hak rakyat dan kemahuan mereka.

Rakyat harus diberikan kebebasan untuk menolak sebarang projek yang bakal mengundang masalah kepada generasi akan datang walaupun tiada kesan pada masa sekarang.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: