21 Mac 2012

Askar bunuh warga Afghanistan hutang RM4.5j

28 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

GAMBAR fail menunjukkan Bales (kanan) ketika menjalani latihan di Pusat Latihan Kebangsaan National Training di Fort Irwin, California.

FORT LEAVENWORTH: Anggota tentera Amerika Syarikat yang dituduh membunuh 16 penduduk awam Afghanistan, Staf Sarjan Robert Bales, 38, menanggung beban hutang sebanyak AS$1.5 juta (RM4.5 juta) apabila dia didapati bersalah melakukan penipuan jual beli saham pada tahun 2003.

Persatuan Peniaga Sekuriti Kebangsaan mendapati Bales, seorang lelaki lagi dan syarikatnya terbabit dalam penipuan, melanggar duti fidusiari, melakukan perdagangan tidak dibenarkan dan pelaburan tidak sesuai.

Rekod menunjukkan Gary Liebschner dari Columbus, Ohio, memfailkan aduan pada tahun 2000, ketika Bales masih menjadi seorang broker saham.
Panel mendapati Bales melakukan penipuan dan berniat jahat.

Stesen televisyen Ohio memetik isteri Liebschner sebagai berkata mereka meminta Bales menjual saham untuk membayar bil perubatan tetapi tidak pernah menerima faedahnya.

Kira-kira satu setengah tahun selepas aduan itu difailkan, Bales memasuki angkatan tentera, dua bulan selepas serangan 11 September 2001.

Pentagon berkata, Bales akan didakwa dalam masa terdekat.
Bales, yang kembali ke pangkalan dan menyerah diri selepas melakukan pembunuhan itu berdepan hukuman mati jika disabitkan, menurut Setiausaha Pertahanan, Leon Panetta.

Peguam Bales John Henry Browne berkata suspek tidak mengingati banyak perkara mengenai kejadian itu, yang meletakkan hubungan Amerika dan Afghanistan ke tahap paling rendah disusuli dengan Taliban menarik diri daripada rundingan damai. – Agensi

Tiada ulasan: