27 Mac 2012

Hanya kerana dokumen hilang

4 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

BLANJA - Walaupun pernah berkhidmat untuk negara satu ketika dahulu, Abdullah Jalaludin, 95, kini masih belum menerima sebarang bantuan gara-gara dokumen pengesahan jawatannya hilang .

Bekas pesara polis yang kini mengalami sakit tua ini mengharapkan pihak-pihak berkenaan mempertimbangkan permohonan mendapatkan bantuan bulanan demi kelangsungan hidupnya.

Anaknya, Rohani Abdullah, 62, berkata, bapanya tidak mendapat sebarang bantuan selepas bersara daripada berkhidmat sebagai anggota polis pada 1953 lalu.

“Bapa saya adalah bekas anggota polis semasa zaman perang dahulu dan banyak membantu dalam usaha mendapatkan kemerdekaan negara.

“Dia mula bertugas sebagai polis pada tahun 1949 dan tamat pada 1953,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Sungai Korok, di sini.

Rohani berkata, bapanya tidak mendapat sebarang bantuan kerana segala dokumen beliau telah hilang.

“Memang kami ada mohon bantuan tetapi tidak diterima alasannya segala dokumen yang mengatakan bapa bertugas sebagai anggota polis telah hilang.

“Disebabkan sudah terlalu lama, segala dokumen berkenaan hilang begitu sahaja tetapi bapa masih mengingati nombor sewaktu dia menjadi polis dahulu,” katanya.

Sementara itu, katanya, kini bapanya hanya mampu duduk dan terbaring sahaja kerana faktor usia.

“Walaupun sudah uzur dan kurang pendengaran, ingatan bapa masih baik.

“Saya amat berharap agar bapa diberi bantuan bulanan kerana jasa-jasa beliau dahulu semasa zaman perang. Sekurang-kurangnya dengan adanya bantuan ini, ia boleh digunakan untuk keperluan dirinya,” katanya.

Katanya, dia memang menyara kehidupan bapanya tetapi jika ada bantuan berkenaan, kelengkapan bapanya boleh diuruskan dengan lebih baik.

Sinar Harian

Tiada ulasan: