27 Mac 2012

China bimbang roket sekutu

4 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

OBAMA (kiri) menyambut ketibaan Hu sebelum memulakan mesyuarat dua hala di Seoul, Korea Selatan, semalam.
Obama rayu Beijing lebih tegas halang Pyongyang teruskan program nuklear

SEOUL: China meluahkan kebimbangan serius kepada sekutunya, Korea Utara, mengenai pelancaran roket yang dirancang, kata pegawai Amerika Syarikat semalam selepas rundingan antara Presiden Barack Obama dan Presiden Hu Jintao.

Kedua-dua pemimpin itu bertemu sehari selepas Obama merayu supaya Beijing lebih tegas terhadap Pyongyang.

Beberapa negara mengkritik keras pelancaran yang dijadualkan pertengahan April ini tetapi Korea Utara menegaskan ia cuma mahu meletakkan satelit ke orbit.
Namun pembangkang berkata ia akan menguji teknologi peluru berpandu yang boleh membawa peledak.

China, satu-satunya sekutu kuat Korea Utara, rakan dagang terbesarnya serta pemberi sumbangan, dilihat sebagai antara segelintir negara yang boleh mempengaruhi rejim itu.

“Kedua-dua pemimpin bersetuju bekerjasama dalam memberi tindak balas kepada provokasi ini dan meluahkan kebimbangan serius kami kepada Korea Utara dan jika perlu, mempertimbangkan langkah yang perlu diambil berikutan pelancaran satelit itu,” kata Timbalan Penasihat Keselamatan Negara Amerika, Ben Rhodes.

Menyedari pengaruh China, Obama berkata, Rhodes berasa penting untuk bekerjasama dengan China dan untuk China memberikan mesej tegas kepada Korea Utara.
“China menegaskan kepada kami pihaknya memandang serius perkara ini dan menyatakan kebimbangan mereka kepada Korea Utara,” katanya kepada wartawan.

Beijing akan bekerjasama aktif dengan Washington dan enam pihak lain untuk menunjukkan dengan jelas kepada Korea Utara mengenai kebimbangan masyarakat antarabangsa jika mereka meneruskan tindakan provokasi itu.

Forum enam pihak yang kini tergantung, dianggotai Korea Selatan dan Korea Utara, Russia, China, Amerika dan Jepun, cuba sejak tahun 2003 untuk berunding bagi menamatkan program senjata nuklear Pyongyang.

Obama dan Hu bertemu sebelum bermulanya persidangan keganasan nuklear di Korea Selatan yang dibayangi pelancaran itu dan cubaan Iran membina senjata nuklear.

“China tidak boleh lagi membiarkan provokasi sengaja itu, ia juga sekadar kata-kata provokatif tetapi tindakan provokatif luar biasa yang mencabul norma antarabangsa,” katanya. – AFP

Tiada ulasan: