27 Mac 2012

Operasi ‘tadika’ percuma diragui

4 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

PUCHONG - Kewujudan sebuah 'tadika' yang memberi khidmat secara percuma kepada kanak-kanak di pangsapuri kos rendah, di sini menimbulkan keraguan kepada penduduk setempat.

Tadika yang terletak di tingkat 1 bangunan rumah kedai, berhadapan pangsapuri itu dikatakan dibuka sejak dua tahun lalu dan turut memberi perkhidmatan tuisyen secara percuma kepada pelajar yang bakal menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

Bagaimanapun, tindakan pihak berkenaan yang enggan memberi peluang ibu bapa melihat apa yang diajar menyebabkan timbul keraguan pembelajaran sebenar yang diberi.

Wakil penduduk, Khairul Azmil Bashir, 28, berkata, mereka sebenarnya tidak mengetahui siapa yang menaja dan memberi dana kepada pengurusan pusat itu untuk menjalankan aktiviti.

“Penduduk tidak tahu sama ada pihak itu mempunyai kebenaran menjalankan aktiviti seperti itu atau tidak, kalau benar mereka mendaftar tidak mengapa, tetapi kini kita rasa ragu-ragu.

“Sekarang ini macam-macam masalah berlaku, yang menjadi persoalan mengapa ibu bapa tidak dibenarkan masuk ke dalam kelas, murid tidak dibenarkan membawa makanan dan minuman dari rumah dan pihak sekolah menutup pintu dan bercermin gelap,” katanya.

Khairul berkata, rata-rata penghuni tertarik dengan pakej ‘sesi pembelajaran’ yang disediakan di pusat berkenaan kerana tidak mengenakan sebarang caj.

“Kita minta pihak berwajib siasat latar belakang pusat ini, kalau mereka benar, kita bersyukur kerana niat baik mahu membantu keluarga kurang berkemampuan, sekarang ramai penduduk mula ragu dengan operasi tadika berkenaan,” katanya.

Seorang penduduk yang mahu dikenali sebagai Noor berkata, dia pernah menghantar anaknya ke sekolah itu, namun hanya sempat belajar kira-kira sebulan sahaja.

Katanya, dia terpaksa menghentikan sesi pembelajaran di pusat itu kerana berasa pelik dengan kelakuan anaknya terutama ketika berdoa.

“Anak saya juga pernah membawa pulang gula-gula yang langsung tidak pernah dilihat di pasaran.

“Apabila saya minta untuk masuk dan melihat ketika sesi pelajaran berlaku, pihak sekolah tidak membenarkannya dan meminta saya menunggu di luar,” katanya yang mengakui tindakan itu menyebabkan timbulnya keraguan sehingga dia mengambil keputusan memberhentikan anaknya dari terus belajar di pusat berkenaan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: