13 April 2012

Dua warga emas kena samun, belasah

21 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

JENGKA 20 – Dua rumah di Felda Jengka 20 disamun sekumpulan perompak bersenjatakan parang hingga menyebabkan lima mangsa dari dua keluarga itu mengalami kecederaan.

Mangsa, Kamariah Awang, 55, berkata, ketika kejadian, dia sedang tidur bersama anak manakala suaminya, Abdul Razak Hassan, 65, tidur di bilik berasingan.

“Saya terjaga dari tidur akibat disuluh dengan lampu oleh penjenayah. Sebaik sahaja terjaga, saya terus dipukul dengan sebatang kayu.

“Suami saya yang terjaga kerana mendengar kekecohan terbabit terus menjenguk bilik saya dan menolak penjenayah yang memukul saya ketika itu,” katanya.

Tambahnya, penjenayah terbabit terjatuh sebelum bangkit semula dan menetak suami mangsa menggunakan sebilah parang.

“Penjenayah terbabit menetak suami saya beberapa kali sehingga menyebabkannya cedera di bahagian kepala, bahu kanan dan pergelangan tangan kiri,” katanya.

Dalam kejadian pergelutan terbabit, penjenayah sempat merampas seutas rantai leher dan gelang tangan yang dianggarkan bernilai lebih RM1,000.

“Penjenayah bertindak ganas merampas rantai dan gelang saya sehingga menyebabkan leher dan pergelangan saya lebam.

“Ketika itu, saya lihat darah suami saya berselerak di lantai sebelum penjenayah terbabit terus mendesak saya menyerahkan barang berharga,” katanya.

Sementara itu, menantunya, Nasaruddin Omar, 42, yang sedang tidur di ruang tamu ketika kejadian tidak dapat berbuat apa-apa untuk menyelamatkan keluarganya.

“Ketika itu, seorang daripada penjenayah bertindak mengacukan parang kepada saya. Saya terdetik untuk melawan, namun memikirkan dua anak saya ada bersama, saya bertindak mendiamkan diri dan menyelubungi kedua anak saya dengan selimut agar mereka mendiamkan diri,” katanya.

Menurut Nasaruddin, penjenayah terbabit dipercayai memasuki rumahnya dengan memotong besi tingkap di salah satu bilik rumahnya.

Selepas perompak terbabit melarikan diri, mangsa bertindak menghubungi polis dan suaminya di bawa ke Hospital Jengka untuk menerima rawatan.

Kejadian yang sama turut terjadi kepada sebuah lagi rumah milik Siti Fatimah Ismail, 59, di tanah rancangan terbabit.

Dalam kejadian itu, Siti Fatimah yang terdengar jeritan anak perempuannya, Azura Mohamad, 30, yang sedang tidur di ruang tamu bersama seorang jiran, Munah Sahadan, 73, bergegas untuk menyelamatkan mereka.

Namun salah seorang daripada empat penjenayah terbabit bertindak ganas memukul mangsa dengan menggunakan belakang parang sehingga mengakibatkan tangan kanannya patah.

Menceritakan detik cemas terbabit, Siti Fatimah yang masih trauma memberitahu, penjenayah terbabit turut meragut dua gelang tangan emas miliknya dan anak perempuannya.

“Kejadian berlaku dengan pantas. Di sebuah bilik, menantu saya yang mendengar pergelutan itu menjerit dan memberitahu polis akan datang.

“Mungkin kerana terkejut mendengar jeritan menantu saya, kesemua perompak itu melarikan diri,” katanya.

Dalam kejadian itu juga, anak perempuannya mengalami kecederaan di kepala dan kini turut dirawat di Hospital Jengka manakala Munah pula hanya cedera ringan.

Seperti mangsa pertama, perompak terbabit turut memasuki rumah Siti Fatimah dengan cara memotong besi tingkap di bahagian belakang rumahnya.


Felda perketatkan kawalan

Sejurus dimaklumkan kejadian terbabit, pihak pengurusan Felda menggesa agar kawalan sedia ada di tanah rancangan terbabit diperketat lagi.

Pengerusi Felda Jengka 20, Aman Aloi, berkata, kampung terbabit telah dikawal ketat oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Kebajikan Rancangan (JKKR), ahli Rela dan penduduk kampung secara bergilir-gilir.

“Malah kejadian ini berlaku 10 minit selepas peronda meronda kawasan terbabit. Mungkin selepas rondaan dilakukan, barulah mereka bertindak.

“Tambahan pula, rumah mangsa juga berdekatan dengan ladang, jadi berkemungkinan penjenayah terbabit datang dari ladang berdekatan,” katanya.

Tambahnya, melalui tinjauan penduduk yang berjaga di pintu masuk mendapati tiada kenderaan mencurigakan masuk atau keluar dari tanah rancangan terbabit pada malam itu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Maran, Deputi Superintendan Ahmad Johari Shahabudin ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan memberitahu polis sedang melakukan siasatan.

“Siasatan sedang dilakukan di bawah kesalahan samun berkawan bersenjatakan parang dan kejadian samun itu dipercayai membabitkan empat suspek.

“Kami sedang giat menjalankan operasi untuk mengesan suspek terbabit dan mengharapkan kerjasama penduduk sekiranya terdapat sebarang maklumat berkaitan diminta menghubungi pihak polis dengan segera,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: