10 April 2012

Menara elektrik jadi sasaran

18 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

GUA MUSANG - Besi menara elektrik berkuasa tinggi di Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Lebir, dekat sini, menjadi sasaran pencuri dipercayai dilakukan mat gian sejak tahun lalu.

Kejadian itu amat membimbangkan apabila peneroka RKT terbabit mengesan beberapa batang besi menara elektrik tersebut hilang dan terdedah kepada tumbang apabila tidak dikawal lebih awal.

Mereka mengakui kawasan RKT Kesedar itu menjadi sasaran mat gian mencuri pelbagai besi dan baru-baru ini tertumpu kepada menara telefon mudah alih yang terletak di atas bukit berhampiran hingga generator elektrik bersama besi menara habis dileraikan.

Tinjauan mendapati, beberapa batang besi menara elektrik berkuasa tinggi di RKT Kesedar Lebir itu dicabut dan beberapa batang lagi semakin longgar selepas dibuang skrunya.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP), Ab Aziz Ab Rahman berkata, mereka yang tidak bertanggungjawab melakukan kegiatan di RKT Kesedar berkenaan kerana menganggap terletak jauh dari perkampungan lain.

Katanya, ini kerana rancangan tanah terbabit dianggap ‘selamat’ untuk melakukan kegiatan itu berikutan pihak berkuasa sukar untuk mengesan kegiatan itu, tetapi lambat laung akan tertangkap nanti selepas kegiatan berkenaan sudah terbongkar.

Menurutnya, kejadian itu dikesan beberapa peneroka sebaik melalui kawasan tersebut dan ternampak kesan tinggal lubang sahaja terutama besi yang berada di bahagian bawah menara.

“Walaupun hanya beberapa batang besi menara elektrik itu hilang, namun saya bimbang kejadian lebih buruk boleh berlaku selepas ini sekiranya pihak terbabit tidak pantau dan bertindak lebih awal,” katanya.

Seorang peneroka, Alias Yusof, 58, berkata, sebelum ini rancangan tanah itu paling selamat daripada ancaman kecurian, tetapi sejak kebelakangan ini peneroka juga semakin takut dengan perkara itu yang turut menjejaskan keselamatan mereka.

Menurutnya, memang peneroka juga berani untuk menghalang kegiatan terbabit jika terserempak dengan mereka, malangnya kejadian itu dipercayai dilakukan pada waktu tengah malam hingga awal pagi ketika penduduk nyenyak tidur.

“Kita tahu mengenai kejadian tersebut apabila melalui kawasan menara elektrik berkenaan dan belum dapat dikesan angkara siapa yang berani berbuat demikian,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: