10 April 2012

Pelajar ponteng sekolah, lepak di pusat siber

18 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

BUKIT SENTOSA – Pasangan kembar seiras dan sepasang adik beradik antara 27 pelajar sekolah menengah yang ditangkap dalam Ops Ponteng di sini semalam.

Kesemua pelajar terbabit ditangkap ketika leka bermain permainan video dan melayari laman sosial di pusat siber.

Kembar seiras yang ditemui mengakui sering ponteng sekolah malah ibu bapa mereka dikatakan menyedari perbuatan itu namun tidak pernah menegur atau memarahi mereka.

“Ibu bapa tahu kami suka ponteng tapi mereka tak marah dan menegah perbuatan kami asalkan pencapaian akademik baik.

“Lagi pun kami tidak buat apa-apa selain menghabiskan masa bermain Internet di pusat siber,” katanya selepas disoal siasat pihak berkuasa.

Menurut salah seorang kembar terbabit yang dikenali sebagai Mail, 16, mereka jarang bersama ibu bapa kerana masing-masing sibuk bekerja di Klang dan Petaling Jaya serta hanya dapat bertemu pada waktu malam.

Katanya, tindakan ponteng dibuat kerana bosan menghadiri sekolah, tambahan pula hari Isnin ada perhimpunan dan walaupun ponteng sekolah mereka tidak pernah terlibat dengan gejala tidak sihat serta jauh sekali mengambil bahan terlarang.

Kembar ini turut diambil ujian air kencing namun keputusannya negatif.


Dakwa ibu bapa tidak peduli

Operasi tersebut juga menemui adik beradik lelaki dan perempuan yang pada awalnya mengakui tidak lagi bersekolah namun setelah disoal siasat mereka sebenarnya ponteng sekolah.

Pelajar perempuan Tingkatan 3 itu berkata, dia sudah tidak berminat untuk bersekolah malah ibu bapanya tidak pernah mempedulikan hal mereka.

“Saya nak buat apa lagi kalau sudah tidak berminat ke sekolah, cakap macam mana pun saya tidak akan ke sekolah sebab itu saya berani katakan saya sudah berhenti sekolah.

“Tetapi, tak sangka pula ada yang katakan saya boleh diambil tindakan kerana berhenti sekolah pada usia begini,” katanya.

Menurutnya, dia bersama adik lelakinya tidak pernah menerima teguran tegas daripada ibu bapa malah hanya seminggu sekali dapat bertemu mereka kerana sibuk bekerja di Kuala Lumpur.

Pada operasi itu juga, dua pelajar yang pernah dibuang sekolah ditahan dan dipercayai menjadi dalang dalam menghasut pelajar lain.

Soal siasat yang dilakukan pihak sekolah turut memperlihatkan pelajar terbabit tidak menghormati guru dan anggota keselamatan yang bertugas.


Turut ditahan merokok

Sementara itu, pada operasi di awal pagi, Pusat Kesihatan Daerah (PKD) berjaya menahan enam pelajar tingkatan lima yang didapati merokok di taman perumahan bersebelahan sekolah mereka di sini.

Tiga daripada pelajar terbabit telah dikenakan kompaun di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 dan akan berdepan tindakan mahkamah jika gagal menjelaskan kompaun tersebut dalam tempoh ditetapkan.

Salah seorang pelajar dikenali sebagai Lan, 17, mengakui perbuatan merokok bukan disebabkan ketagih atau tertekan tetapi sudah menjadi trend remaja.

Menurutnya, perbuatan itu tidak dapat ditegah ibu bapa kerana dia akan memberi alasan bapanya juga perokok.

“Kalau ibu bapa pun tidak ambil kisah, buat apa takut pada orang lain.

“Kami merokok pun bukan sorok-sorok tetapi merokok di tempat terbuka cuma lambat masuk sekolah, itu saja,” katanya.


Rumah kedai sedia bekalan

Sinar Harian difahamkan, terdapat sebuah premis kediaman di taman bersebelahan sekolah menengah itu didakwa menjual rokok kepada pelajar sekolah.

Premis tersebut, jelas melakukan kesalahan menjadikan premis kediaman sebagai kedai dan membekalkan rokok kepada remaja bawah umur.

Dalam pada itu, Ketua Unit Pembangunan Kemanusiaan, Pejabat Pelajaran Daerah (PPD), Hulu Selangor, Kamal Rusdi berkata, operasi bersepadu disertai tujuh agensi keselamatan dan jabatan kerajaan itu tertumpu pada budaya ponteng dan gejala sosial yang dilakukan
pelajar sekolah menengah sekitar Bukit Beruntung dan Bukit Sentosa.


Masyarakat perlu sensitif

Menurutnya, operasi bermula seawal jam 7 pagi itu disertai Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Pusat Kesihatan Daerah (PKD), Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

“Masyarakat perlu sensitif terhadap budaya ponteng sekolah kerana ia akan menyumbang kepada gejala sosial serta menyuburkan jenayah berat jika tidak dibendung.

“Malah, peratusan kes ponteng sekolah juga meningkat dan merlukan tindakan sewajarnya bagi mencegah ia menjadi lebih serius,” katanya.

Manakala, Timbalan Ketua Polis Balai Bukit Sentosa, Sarjen Major Ibrahim berkata, tiada tindakan diambil terhadap pelajar sekolah terbabit selain membawa mereka ke sesi kaunseling di sekolah.

Menurutnya, kesemua pelajar terbabit tidak mempunyai rekod jenayah dan hanya terlibat dalam gejala sosial seperti ponteng sekolah dan merokok.

Sinar Harian

Tiada ulasan: