10 April 2012

Pemuda PAS kecam tindakan serang nazir masjid

18 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 10 April: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengecam tindakan serangan ke atas Nazir Masjid As-Solehin Teras Jernang, Bandar Baru Bangi, Dr Abd Basir Alias yang dikenalpasti didalangi oleh pemimpin Umno setempat.

“Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor berasa cukup kecewa di atas tindakan liar pemimpin Umno yang sanggup menyerang seorang pemimpin masyarakat hanya kerana perasaan tidak puas hati dan dengki terhadap nazir dan jawatankuasa masjid tersebut,” kata ketuanya, Hasbullah Mohd Ridzwan (gambar).

Beliau menyifatkan tindakan pemimpin Umno tersebut sebagai tindakan orang yang tidak bertamadun dan dan cubaan untuk menyemai budaya samseng yang boleh menjejaskan keharmonian masyarakat setempat.

Kejadian tersebut berlaku semasa nazir masjid baru memulakan Mesyuarat Agong Tahunan Pemilihan Jawatankuasa Masjis tersebut apabila beliau didatangi oleh pemimpin Umno setempat.

Seterusnya salah seorang penyokong Umno telah enghantukkan kepala kepada Abdul Basir sehingga mengakibatkan mata beliau lebam dan bengkak.

Hasbullah berkata, pihaknya berasa cukup kesal kerana pemimpin Umno sanggup bersikap biadab dan mengambil tindakan untuk tidak menghormati proses demokrasi di dalam sesuatu pemilihan dan menyerang seorang pemimpin masyarakat hanya kerana perasaan dendam dan iri hati yang tidak berkesudahan.

“Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga menerima maklumat bahawa ada ahli jawatankuasa beberapa buah masjid di dalam negeri Selangor turut mendapat ancaman untuk dicederakan oleh pemimpin Umno setempat,” ujarnya lagi.

Setakat ini, ujarnya ahli jawatankuasa yang diancam telah dinasihatkan untuk membuat laporan polis.

Justeru, katanya Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengharapkan supaya pihak Polis Diraja Malaysia dapat melakukan siasatan dan pemantauan terhadap laporan tersebut dengan lebih serius.

Menurutnya lagi, pihaknya merasakan Umno dan Barisan Nasional kini sudah terdesak disebabkan semakin kehilangan kuasa dan sokongan sehingga sanggup mengambil tindakan kekerasan terhadap pemimpin-pemimpin masyarakat.

“Berkemungkinan inilah hasrat Perdana Menteri Malaysia apabila menyatakan bahawa Umno dan Barisan Nasional akan mengambil apa jua cara dan tindakan bagi mempastikan kemenangan berpihak kepada mereka di dalam pilihanraya yang akan datangm,” ujarnya.

Justeru, kata beliau Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengharapkan semoga masyarakat menyedari tindakan ganas yang dilakukan oleh Umno itulah yang menyebabkan keharmonian dan keamanan yang dinikmati oleh rakyat Selangor kini semakin terjejas.

Harakah Daily

Tiada ulasan: