15 Mei 2012

4 khemah masuk sungai di Taman Esplanade

23 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUANTAN – “Kejadian berlaku sekelip mata, dua beg besar berisi permainan kanak-kanak serta khemah saya terbang ditiup angin kuat,” kata Mohd Zulkarnain Zuldin, 21, salah seorang mangsa ribut di Taman Esplanade, malam kelmarin.

Katanya, dalam kejadian kira-kira jam 9 malam itu, angin kuat mengakibatkan empat khemah peniaga termasuk khemahnya diterbangkan ribut hingga tercampak ke sungai.

“Pada mulanya, hati saya sudah tergerak untuk tidak membuka gerai kerana melihat keadaan cuaca yang mendung. “Pun begitu, selepas diyakinkan oleh peniaga lain, saya tawakal juga buka gerai,” katanya ketika ditemui semalam.

Zulkarnain berkata, ketika hujan turun, dia sudah berkemas-kemas permainan yang disusun di atas meja, namun tidak dapat memasukkan barang-barang itu ke dalam kereta berikutan sebuah lori menghalang keretanya.

“Bimbang permainan kanak-kanak itu basah, saya gantung beg itu di bahagian tiang khemah. Namun, nasib tidak menyebelahi saya apabila khemah dan barang-barang saya diterbangkan angin. “Saya tidak mampu berbuat apa-apa kerana bimbangkan keselamatan diri, hanya membiarkan barang-barang itu tercampak ke dalam sungai,” katanya.

Katanya, ini bukan kejadian pertama yang berlaku, namun menyifatkan kejadian malam kelmarin paling buruk.

“Pendek kata, setiap kali hujan kami memang perlu bersiap-sedia dengan sebarang kemungkinan. “Sebelum ini, saya lihat khemah peniaga lain diterbangkan angin. Namun kali ini khemah saya pula yang menjadi mangsa,” katanya.

Tambahnya, kejadian ribut itu telah menyebabkan dia menanggung kerugian hampir RM 500.

“Tidak dinafikan, kejadian seperti itu secara tidak langsung menjejaskan perniagaan saya. Pun begitu, saya reda. Mungkin bukan rezeki saya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Bahagian Perhubungan Awam dan Kemasyarakatan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), Haslinda Hassan berkata, Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Pahang bertanggungjawab menarik keluar khemah dalam sungai bagi mengelakkan pencemaran.

“Tugas MPK hanya membersihkan sampah di Taman Esplanade. Justeru, saya harap DPMM dapat memberikan kerjasama untuk menarik keluar khemah itu secepat mungkin bagi mengelakkan pencemaran,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: