15 Mei 2012

Simpang tiga laluan maut

23 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

SUNGAI MANIK - Simpang tiga di Kampung Sungai Tungku, sudah dianggap sebagai kawasan maut oleh penduduk sekitar disebabkan kemalangan sama ada melibatkan kecederaan mahu pun membawa maut sering berlaku, di kawasan itu.

Kira kira 3,000 penduduk di kawasan itu kini berdepan dengan risiko kemalangan maut apabila ketiadaan lampu isyarat di persimpangan tiga berkenaan.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Sungai Tungku, Kamaruddin Rahman, 59, berkata, persimpangan itu adalah jalan utama bagi pengguna untuk ke Teluk Intan - Kampung Gajah dan Chikus.

Menurutnya, berikutan ketiadaan kemudahan lampu isyarat, simpang itu menjadi sibuk.

“Kemalangan juga sering berlaku di persimpangan ini termasuk yang membawa kematian melibatkan penunggang motosikal, kereta, basikal malah pejalan kaki.

“Kami turut menganggap simpang tiga ini sebagai simpang maut kerana tidak selamat selain terdedah kepada kemalangan bila-bila masa,” katanya.

Katanya, tambah membimbangkan, laluan itu turut menjadi medan lumba buat ‘mat rempit’ terutama waktu malam.

“Diharap pihak berkenaan dapat menyelesaikan masalah ini dengan segera demi keselamatan pengguna laluan ini,” katanya.

Sementara itu, Ketua Kampung Sungai Keroh, Rajuddin 0toh, 60, berkata, pihaknya telah mengemukakan permohonan kepada JKR membina lampu isyarat di lokasi itu.

Menurutnya, pihak JKR menyatakan kemudahan itu tidak perlu dibina dengan alasan simpang tiga berkenaan tidak terlalu sibuk.

“Alasan ini tidak relevan. Setiap bulan ada sahaja kemalangan berlaku tidak kira serius mahu pun sebaliknya.

“Sekiranya ada lampu isyarat, kadar kemalangan ini dapat dikurangkan sekali gus menjamin keselamatan pengguna,” katanya.

Katanya, pihaknya akan mengemukakan rayuan kepada Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir bagi memastikan masalah itu ditangani segera.

“Kami tidak mahu lebih ramai penduduk menjadi mangsa selagi kemudahan lampu isyarat tidak dibina di lokasi bahaya ini,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: