15 Mei 2012

Anak derhaka bakar rumah

23 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Gara-gara permintaan untuk mendapatkan wang tidak diendahkan oleh ayahnya, seorang anak sanggup bertindak di luar batasan dengan membakar kediaman mereka sekeluarga dalam satu kejadian di hadapan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Tunggal, di sini, petang semalam.

Kejadian kira-kira jam 3.20 petang itu, anak derhaka yang juga merupakan anak sulung daripada tiga beradik dipercayai berada dalam pe-ngaruh dadah sebelum menggesa ayahnya berusia 45 tahun menyerahkan wang sebanyak RM10 kepadanya.

Bagaimanapun, permintaannya itu gagal ditunaikan menyebabkan suspek naik berang dan bertindak di luar kawalan dengan membakar kediaman mereka dipercayai menggunakan minyak petrol.

Sinar Harian difahamkan, semasa api sedang merebak di bahagian dapur, suspek masih berada di dalam rumah sedang leka menonton televisyen sebelum bertindak meloloskan diri setelah menyedari api semakin marak.

Namun, tindakannya yang ingin ‘cabut lari’ itu berjaya dihalang oleh anggota Rakan Cegah Jenayah (RCJ) Terengganu yang berada di lokasi kejadian sebelum diserahkan kepada unit kereta Ronda MPV Balai Polis Gong Badak, di sini.

Difahamkan, sebelum ini suspek yang berusia 22 tahun pernah beberapa kali ditahan polis atas kesalahan jenayah dadah, curi motosikal dan pecah rumah.

Menurut saksi yang hanya mahu dikenal ‘makcik’, sebelum keja-dian, suspek ada mengugut akan membakar rumahnya sendiri.

“Saya dapat tahu dia ada minta duit dengan ayahnya dan selepas itu, dia keluar beli minyak motor yang diletakkan di dalam botol. “Balik saja beli minyak, dia terus pergi ke belakang rumah dan tidak lama kemudian, saya ada bau hangus sebelum ternampak asap tebal dari rumah dia,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, semalam.

Sementara itu, Pegawai Pengurusan Operasi dan Balai Negeri, Timbalan Penguasa Bomba, Zakariya Mohamed berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 3.28 petang dan sebanyak dua jentera dengan kekuatan anggota seramai 17 orang dikejarkan ke lokasi kejadian.

“Bagaimanapun, rumah separa kekal itu gagal diselamatkan dan musnah seratus peratus. Kini, siasatan punca kejadian masih dijalankan dan anggaran kerugian kira-kira RM200,000,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner K Manoharan ketika dihubungi Sinar Harian, semalam mengesahkan menerima tangkapan suspek dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: