15 Mei 2012

Puluhan lagi maut dalam pertempuran di Syria

23 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

DAMSYIK: Tentera Syria mara ke kawasan yang dikuasai pemberontak dengan puluhan orang dilaporkan terbunuh di seluruh negara ketika Arab Saudi memberi amaran bahawa usaha damai Kofi Annan kelihatan akan aggal.

Sementara itu, Kesatuan Eropah mengenakan sekatan baru ke atas Damsyik manakala Russia menyatakan “amat jelas" al-Qaeda adalah dalang serangan bom berkembar di Damsyik minggu lalu yang membunuh 55 orang dan berikrar akan terus membekalkan senjata kepada rejim pemerintah.

Pemantau Syria untuk Hak Asasi Manusia menyatakan tiga kereta perisai tentera Syria musnah dalam pertempuran sebelum subuh di luar Rastan, bandar yang dikuasai pemberontak di wilayah Homs di tengah Syria.

"Sekurang-kurangnya 23 askar terbunuh dalam pertempuran itu," menurutnya.

Pasukan tentera Syria melancarkan serangan ke atas Rastan hujung minggu lalu dan menghadapi tentangan sengit daripada pemberontak yang mahu menggulingkan rejim Presiden Bashar al-Assad.

Badan pemantau itu juga melaporkan pertempuran turut meletus di tempat lain dan meragut 37 nyawa.

Pertumpahan darah berterusan walaupun gencatan senjata berusia sebulan yang dirundingkan wakil PBB-Liga Arab, Annan, sebagai pelan damai bagi menamatkan keganasan di Syria.

Di Riyadh, Menteri Luar Arab Saudi memberi amaran keyakinan terhadap usaha damai itu semakin hilang berikutan pertumpahan darah yang berterusan. - AFP

Tiada ulasan: