14 Mei 2012

Dua maut, tiga cedera dalam kemalangan maut

22 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

JAWI, Bandar Baharu – Hasrat bakal suami isteri untuk mendaftarkan perkahwinan mereka tidak kesampaian apabila terlibat dalam kemalangan maut yang mengorbankan dua wanita di Kilometer 168.2 Lebuh Raya Utara Selatan arah Utara, berhampiran sempadan Bandar Baharu, dekat sini, pagi semalam.

Kemalangan kira-kira jam 8 pagi itu dipercayai berlaku ketika kereta yang dinaiki lima sekeluarga dan dipandu Alvinder Singh Mokhtiar Singh, 32, dikatakan cuba mengelak sebuah lori yang hendak memasuki semula lorong kiri selepas memintas kenderaannya.

Bagaimanapun malangnya, dia dipercayai gagal mengawal kenderaan lalu terbabas ke dalam longkang dan terlanggar tebing berbatu menyebabkan bakal isterinya, Sabjit Kaur Soba Singh, 20-an yang berada di tempat duduk belakang tercampak keluar dari kenderaan.

Mangsa yang mengalami kecederaan parah di bahagian kepala maut serta-merta di tempat kejadian.

Sementara, ibunya, Rupinder Kaur Rejinder Singh, 56, yang turut berada di tempat duduk belakang juga meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah yang dialami.

Manakala, Alvinder dan bapanya hanya mengalami kecederaan ringan dan menerima rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Sungai Bakap.

Adik perempuan mangsa yang masih belum diketahui identitinya pula dikejarkan ke Hospital Seberang Jaya (HSJ) untuk menerima rawatan lanjut kerana cedera parah.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan (SPS), Superintendan Shafien Mamat ketika dihubungi mengesahkan kejadian.

Katanya, berdasarkan siasatan awal, lima sekeluarga itu dikatakan bertolak dari Tronoh, Batu Gajah, Perak kira-kira jam 6 pagi dan menuju ke Bukit Mertajam untuk mendaftarkan perkahwinan Alvinder dan isterinya yang difahamkan bukan warganegara Malaysia.

“Bagaimanapun, ketika tiba di kilometer 168.2, mangsa dikatakan tidak perasan akan kehadiran sebuah lori di hadapannya lalu terbabas ke dalam longkang dan terlanggar tebing batu.

“Siasatan masih dijalankan dan mengklasifikasikan kes mengikut Seksyen 41 Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.

Shafien berkata, saksi yang melihat kejadian tampil di balai polis berhampiran atau menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) SPS di talian 04-5858222.

Sinar Harian

Tiada ulasan: