14 Mei 2012

Ugut guna pemetik api pistol

22 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU - Gara-gara menakutkan pemandu lori menggunakan pemetik api menyerupai pistol, seorang lelaki didenda RM10,000 selepas mengaku bersalah atas kesalahan itu termasuk dua pertuduhan lain di Mahkamah Majistret semalam.

Pada 31 Mac lalu, kira-kira jam 12.50 tengah hari, Mohamad Hasri Mohd Hashim, 20, mengugut pengadu, Azani Ghazi, 47, yang juga mangsa dengan menunjukkan pemetik api berukuran enam inci di hadapan kedai runcit di Kubang Kerian.

Mohd Hasri yang memandu kereta Pesona itu mahu memotong lori itu tetapi ketika itu Azani tidak memberikan laluan kepadanya, menyebabkan dia mengarahkan mangsa memberhentikan kenderaannya selepas berjaya memotongnya semula.

Ketika itu pengadu melihat, Mohd Hasri mengeluarkan senjata disyaki pistol dan setelah memberhentikan lorinya Azani mendapati ia diselitkan di pinggangnya sebelum tertuduh berkata ‘mu kenal siapa aku’ yang kemudiannya lelaki terbabit beredar dari tempat kejadian.

Mohd Hasri bekerja sebagai sub kontraktor dan berasal dari Taman jaya Kubang Kerian itu didapati melakukan kesalahan tersebut yang boleh dihukum di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan.

Bagi pertuduhan kedua pula, pada tarikh sama ketika pemeriksaan polis kira-kira jam 11.35 malam di bilik mesyuarat sebuah universiti dekat Kubang Kerian, Mohd Hasri didapati memiliki pistol tiruan bertulis MI-6 dan melakukan kesalahan di bawah Seksyen 36 (1) Akta Senjata Api.

Pertuduhan ketiga pula, Mohd Hasri didapati memiliki pisau tanpa kebenaran yang sah dan polis menemuinya di bawah tempat duduk pemandu kereta tersebut ketika pemeriksaan di hadapan tapak projek pusat kajian haiwan di sebuah universiti di Kubang Kerian.

Oleh itu, dia melakukan kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 6 (1) Akta Bahan Kakisan dan Letupan dan Senjata Berbahaya Tahun 1958.

Timbalan Pendakwa Raya, Noor Dayana Mohamad meminta supaya mahkamah mengenakan hukuman yang setimpal sebagai pengajaran atas tindakan dilakukan oleh Mohd Hasri tersebut.

Majistret Mohd Fazaly Ali Mohd Ghazaly menetapkan denda RM5,000 dan lapan bulan penjara jika gagal bayar jaminan untuk pertuduhan pertama, manakala pertudahan kedua didenda RM3,000 dan lima bulan penjara sekiranya tidak menjelaskan bayaran serta pertuduhan ketiga didenda RM2,000 dan tiga bulan penjara jika gagal membayarnya.

Dalam masa sama, Mohd Fazaly mengingatkan Mohd Hasri bahawa perjalanan hidupnya masih panjang dan sekiranya banyak perkara baik dilakukan maka pembalasan yang elok akan diterimanya kelak.

“Hukuman ini bukan berdasarkan pengakuan bersalah tertuduh dan hukuman ini kerana dia pesalah muda, kamu dilahirkan untuk menjadi orang yang baik serta dilahirkan sebagai umat Islam,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: