14 Mei 2012

Apa fatwa perjanjian beli saham FGVH

22 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 14 Mei: PAS memohon Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung perjanjian pinjaman untuk pembelian saham Felda Global Ventures Holding Berhad (FGVH) yang ditawarkan bank kepada peneroka Felda.

Ketua Penerangannya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata, Majlis Fatwa Kebangsaan perlu meneliti isu ini kerana peneroka tidak memahami isi kandungan perjanjian yang menggunakan bahasa Inggeris.

"PAS pohon Majlis Fatwa Kebangsaan untuk teliti perjanjian yang ditandatangai peneroka Felda.

"Mereka buat pinjaman dalam keadaan mereka tidak memahami kandungan perjanjian, tidak tahu jumlah sebenar dan mereka tidak memahami implikasi risiko pada perjanjian itu," kata beliau pda sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini, semalam.

Tuan Ibrahim juga berkata, adalah menjadi tanggungjawab majlis fatwa untuk menegur dan berbincang dengan kerajaan berhubung perjanjian tersebut.

"Disebabkan majlis fatwa aktif dalam mengeluarkan fatwa sekarang ini, kita alu-alukan mereka berbincnag dengan kerajaan berhubung perjanjian ini," katanya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Sebelum ini, Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) mendakwa peneroka 'dipaksa' menandatangani borang tersebut dengan gambaran ianya borang durian runtuh kepada peneroka.

Peneroka dipaksa menandatangani dokumen tersebut serta-merta tanpa boleh mendapatkan nasihat pihak kedua walaupun tertera dalam borang bahawa peneroka dinasihat mendapatkan nasihat peguam sebelum menandatanganinya.

Sebahagian besar bank menyediakan borang itu dalam bahasa Inggeris yang tidak difahami peneroka.

Sementara itu, PAS katanya sangat kecewa terhadap kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa peneroka yang membantah penyenaraian FGVH adalah 'haram jadah'

"Ianya istilah yang tidka sepatutnya dikeluarkan oleh perdana menteri.

"Soal ada peneroka yang tak setuju dengan penyenaraian itu hak peneroka kerana mereka nak jamin keselamatan masa depan pelaburan dalam KPF, dia ada hak bantah penyenaraian. Tapi durian runtuh semua peneroka berhak dapat," katanya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: